lördag 15 november 2014

15. Fem saker som gör mig glad i vardagen

Bara fem?
Hur ska jag kunna välja? Jag är ju en sprudlande källa av happiness från det att jag slår upp ögonen på morgonen till sena natten.
Eller, hrmm, kanske inte.

Nåja, vi kör.

Hundvalpar
Det räcker med att jag ser dem på avstånd, men får jag klappa dem så är det förstås ännu bättre. Jag minns söta valpar jag träffade för tio år sedan. Människor kan jag däremot glömma på tio minuter.

Tulpaner
Antagligen förvägrades jag tulpaner vid något kritiskt ögonblick under min uppväxt. För en bukett tulpaner kan få mig att gå omkring och nynna jag-har-tulpaner-jag-har-tulpaner-jag-har som en lycklig demenspatient.

Bibliotek
Jag älskar bibliotek! Den bästa uppfinningen ever. Alla dessa böcker om ämnen jag inte hade en aning om att jag var nyfiken på. Och så är det gratis! Jag kan lära mig hur man virkar trendiga tofflor utan att betala ett öre för det. Inte för att jag vill virka trendiga tofflor. Det är ju en självmotsägelse i sig. Men principen. Love it!

Dimma
Gråväder med sådant där lätt, lätt regn som bara känns som fukt mot huden, kan vara mitt allra bästa promenadväder. Jag känner mig som en romanfigur när jag går omkring i dimma. Jag har dock lärt mig att inte brista ut i entusiastiska tirader som "vilket härligt väder" eftersom det inte tycks gynna mina chanser att bli betraktad som en normal människa.

Fula saker
Jag kan bli på seriöst gott humör av riktigt skräckfula prylar. Tanken att någon har designat en grej och tänkt "det här blir bra" när de lagt sista handen vid en rosa kanna med guldhandtag och grön porslinsrosett gör mig munter på något sätt.

7 kommentarer:

reneesfotoblogg sa...

Fyra rätt, ett fel! Bibliotek gör mig inte glad. Tror det beror på den bibba som jag besökte minst en gång i veckan som barn. Karl Johansgatan, in genom ett mörkt valv, över bakgården in i hörnet, andra våningen, unket, instängt, dammigt. Jag slukade böcker och kan fortfarande känna den äckliga lukten när man öppnade låneboken.
Nä, tacka vet jag en ny oöppnad som fortfarande doftar trycksvärta!

Anonym sa...

Åh, jag som älskar doften av bibliotek. Känslan av rikedom när man fick låna hur många böcker som helst, utom första gången då fick man bara låna en...
Fortfarande glömmer jag tid och rum så fort jag kommer in på ett bibliotek.
Mina barn anklagar mig för att vid deras Stockholmbesök som små fick de inte se stadshuset annat än på håll men biblioteket i Observatorielunden skulle besökas varje gång.

DDT sa...

Här är jag som du antagligen förstår, på anonyms sida. Rikedomen i att få låna hur många böcker man vill! Det är en fantastisk lyx för mig. Jag har nästan slutat köpa böcker idag eftersom jag faktiskt inte får plats med fler utan att göra mig av med gamla. Nästan = kanske inte mer än 20-30 böcker om året.

Singelmamman sa...

Jag anser att din topp fem-lista är den ultimata listan.

DDT sa...

singelmamman - jag anser att du är den ultimata människan!

Fru Venus sa...

Om du byter jyckarna mot kattungar och dimman mot hav talar vi samma språk

DDT sa...

kattungar funkar också, men jag har en softspot för hundvalpar. Vi kan väl dela på dem? Du får katterna så tar jag hundarna. Och dimma vid havet måste väl ändå alla gilla?