onsdag 30 augusti 2017

Den var ny

Idag möttes jag av en ny tjej bakom baren på den sunkiga pub jag där då och då brukar hänga med en gammal jobbarkompis. 
Jag misstänker att det var hennes första dag. 
Först förstod hon inte min beställning eftersom jag gjorde den på svenska. Tyvärr förstod hon den inte heller på engelska så en annan bartendern fick hjälpa henne att plocka fram den öl jag ville ha ur kylen. Sådant kan ju hända. Det var inte någon av de allra vanligaste ölen jag beställde. Att hon inte heller visste vilket slags glas hon skulle plocka fram var väl inte heller så konstigt. 
Och att hennes kollega sedan var tvungen att påminna henne om att hon skulle öppna ölen åt mig kan ju ha berott på stress. Men när hon sedan står där och förvirrat tittar på glaset och den nu öppnade ölflaskan och frågar mig om jag vill ha is, då kände jag att hon nog inte riktigt var rätt person på rätt plats. 

Hon fick inte jättemycket dricks faktiskt. 

6 kommentarer:

tigerliljan sa...

En del hamnar på rätt plats med det samma. Andra gör inte det.

Karins ordöverflöd sa...

Det var nog en praktikant utan lön.

DDT sa...

tigerliljan - Precis, själv har jag varit Sveriges absolut sämsta tidningsbud. Det blev en kort karriär.

karin - Kanske. Men det lustiga var att hon var från England. Och är det något engelska tjejer brukar kunna så är det öl och pubar. Men hon kanske precis lämnat en sekt eller så...

Småländskan sa...

Njaee, hon borde nog pröva på nåt annat. Absolut.
Å andra sidan har jag tålamod med nybörjare på jobb. Stod i kö vid kassan på min lokala ICA-butik tidigt i somras. En av "gamlingarna" satt bakom ryggen på en "nying", visade, pratade. Gick jättebra tyckte jag, trots det tog lite tid. Bakom mig stod två tanter (en säkert yngre än jag), suckade högt, ojade sig... Och jag kunde inte låta bli alltså! Vände mig om och frågade, högt och tydligt, om de aldrig nånsin hade varit nya på sina jobb. Frågade också om de hade bråttom, eller de bara suckade för suckandes skull. Sen svor jag lite diskret och menade hur i he-vete ska ungdomarna lära sig om de bara får skit. Kom fram till kassan och hon bakom nybörjaren gav mig ett stort leeende.
Jag menar, vi har alla nån gång varit nybörjare. Visst?
Sen att din pubtjej visade att hon absolut ska byta bransch, det är en helt annan sak.
(Visade sig sen veckan efter att han nybörjaren mindes mig. Berättade att han läste på universitetet här, hade jobbat inom livsmedel tidigare sommarlov. Och redan då, veckan efter, var han ett riktigt proffs där i kassan).

DDT sa...

Småländskan - Folk är idioter. Snyggt jobbat att du sa till de som suckade. Klart att man ska få vara ny på sitt jobb. Jag tackade vänligt nej till is. Men jag kan inte låta bli att undra i vilken verklighet man befunnit sig när man ens kan fundera över att servera en öl med is.

UplayOnline sa...

Och är det något engelska tjejer brukar kunna så är det öl och pubar. Men hon kanske precis lämnat en sekt eller så...


เย็ดสาว