fredag 4 maj 2018

Där vitlöken vajar för vinden

Fredag igen. Äntligen!

Vilket förstås betyder att det snart är dags att åka till landet och se om vitlöken har vuxit något sedan sist. För, KOLLA, det verkar som om jag kan lyckas med något i min odling i år. Dessa tjusiga rader med grön blast är (hoppas jag verkligen) vitlök som jag satte i höstas.

Det finns förstås fortfarande alla förutsättningar att misslyckas. De kan ruttna, torka ut, bli angripna av coloradoskalbaggar (kanske, vet inte riktigt vad det är, men de låter farliga) bli uppgrävda av björnar eller bara vägra växa vilket är väldigt vanligt i mitt trädgårdsland.
Men just nu... succé!

Förutom att beundra mina blivande vitlökar tänker jag ägna helgen åt att sätta potatis och vanlig lök och att så morötter, rödbetor, sallad och hmmm... vad kan jag mer ha köpt för frön?

Sedan planerar jag att ägna resten av min helg åt att sitta i hammocken, dricka kaffe och stalka bobyggande småfåglar.

Vad ska ni göra för kul?

9 kommentarer:

Markattan sa...

Ja det ser onekligen ut som vitlök, håller tummarna för god skörd.

Vi ska titta på ett hus som vi väldigt gärna vill köpa. Håll tummarna är du snäll.

Markattan

Tigerlilja sa...

Låter som om det blir rätt kort kaffepaus där, med alla dessa frön att peta ner! Men vitlöken ser frodig ut!

DDT sa...

markattan - köpa hus? Vad spännande. Klart att jag håller tummarna!!!!

tigerlilja - Visst gör den. Jag har storartade förhoppningar om dessa vitlökar. Och om hammockhäng med kaffe... såå lång tid kan det väl inte ta att sätta potatis? Hoppas inte.

Smultronblomman sa...

Om det nu ska gå åt skogen så satsar jag på björnar. Absolut!

Småländskan sa...

Jag ska bara sitta här och avundas dig, dina odlingar och ditt torp. Annars ska jag plocka fram lite av mina gamla (ja, riktigt gamla) sommarkläder och kolla om de har krympt i garderoberna. Tar en tur till Mallis om knappt en vecka och då hoppas jag att åtminstone shortsen sitter som de ska. Men, alltså, typ... bara hoppas.
Å andra sidan, när jag ger mig av utomlands, ja då skiter jag fullständigt i vad som gäller i mode och sånt där tjafs. Jag har shorts, några t-tröjor, nån "snyggblus", gåvänliga skor och sen ett positivt tänkande. Och en förhoppning om att träffa de där trevliga engelska paren igen. Vi, som lovade varandra att andra veckan i maj 2018, ses vi här igen.

Småländskan sa...

Visst ja... Jag ringde ju runt till tanterna och nån farbror här just nu. Sa att i morgon vid ca tre sätter jag igång grillen. Kom och du vill, sa jag. Sista chansen att de får prova på mina grillkunskaper innan jag sticker iväg söderut. Vem kan avstå ett sånt erbjudande? Återstår att se.

Anna Christina sa...

Jag är imponerad. Jag provade att odla vitlök en gång, och sedan aldrig mer.

Karins ordöverflöd sa...

Jag ska lossa båten från kättingen, vända fören ut mot sjön och sakta
ro ut en bit, där tar jag fram metspöt, letar fram rätt drag och sen är
det fiske för hela slanten. Solen skiner, vindstilla, det kan inte bli bättre.

DDT sa...

smultronblomman - visst är det mer dramatiskt med björnar än kålfjärilar och torka? Det blir en mycket bättre historia. Undrar om det kan vara kängtur som har ätit upp mina tulpaner? Det vore roligare än de sabla rådjuren.

småländskan - mallis? sommarkläder? grill? Det låter inte som om du har någon som helst anledning att vara avundsjuk. Det låter som om du ska ha det alldeles förträffligt!

A C - En gång? Varför bara en gång? Om jag hade gett upp efter en gång så hade jag aldrig odlat något alls. Jag har misslyckats med ALLT! Men skam den som ger sig. I år, så.... visst?

Karin - åh du milde, vad det lät underbart. Meta har jag inte gjort sedan jag var barn. Och nu innan myggen har kommit måste det ju vara helt ljuvligt.