torsdag 20 februari 2020

Bra grejer

Jag är antagligen inte sist i Sverige med att läsa Klubben av Matilda Gustavsson, även om det känns så. Den var i alla fall precis så bra som alla har sagt.
Läs, för tusan!

Företagsbio kan vara min och kollegans allra bästa idé. Klart att vi ska gå på bio på arbetstid! Varför ska man ha företag om man inte gör roliga saker? Då kan man ju lika gärna vara anställd.
Igår såg vi Parasit tillsammans med ett gäng pensionärer (det är ungefär bara vi och den gruppen som går på bio på dagtid på vardagar).

Normalt brukar både vi och pensionärerna vara relativt disciplinerade och varken prassla eller prata i onödan. Det var vi inte nu. Varken vi eller resten av publiken kunde hålla tyst. Jag tror att alla skrek till, mumlade, vände bort blicken eller bara sa neeej högt och ljudligt någon gång under filmen.
Älskade det!
Även om jag verkligen inte kunde titta hela tiden. För jag har uppenbarligen blivit lite mesig med åren.

När jag tänker efter har jag faktiskt varit på en utställning den senaste veckan också. Den handlade om kläder och visades på Göteborgs Stadsmuseum. 20-talsklänningarna och baddräkterna från förra sekelskiftet var bäst.

Vad är detta?
Har jag blivit en kulturtant?
Va fint!

5 kommentarer:

Christine sa...

Farmors brudklänning från 1920 är så fin!

Småländskan sa...

Alltså, nu blir jag riktigt nervös! Varken läst Klubben, trots jag läser minst två böcker/vecka, eller sett Parasit,trots jag är pensionär. Kan det bero på att jag fått säckvis med böcker av sonens svärmor och jag därför har noll koll på nyutgåvor? Och kan det bero på att jag numera bara kollar "vanliga" TV-program plus att jag, med hjälp av barnbarnet, numera kan streama både det ena och det andra med hjälp av olika appar?
Å andra sidan, hade jag suttit där och kollat filmen tillsammans med er, lovar jag att inte heller jag hade hållt käften.
Minns, de 2 (två) gånger jag såg en biofilm med min mamma. När jag innan sa till henne att "nu, mamma ska vi inte prata eller kommentera under filmen"... och hon ändå högt och tydligt berättade för alla vad som kommer att sägas och vad som ska hända. Minns att en av filmen vi såg tillsammans var "Borta med vinden". Den andra minns jag inte. Nu, efter nostalgitänkande, kan jag bara le och skratta, men då, ja då var det lite skämmigt!

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Var filmen bra?

DDT sa...

Christina - brudklänning från 20-talet? Låter som en dröm.

Småländskan - finns ingen anledning att bli nervös. Allt som är bra dyker förr eller senare upp på tv. Så Parasit kommer så klart så småningom. Fast troligtvis sent och med varning för känsliga tittare.
Får du säckvis med böcker? Vilken lyx!

I Will - den var... väldigt överraskande. Jag är fortfarande lite tagen. Det är sällan man ser en film där man inte har en aning om vart handlingen ska ta vägen, men här blev jag chockad flera gånger. Jo, den var bra. Väldigt bra, tror jag till och med. Rolig, tragisk och våldsam. Som om Rivierans guldgossar gjorts av Tarantino, ungefär. Flera scener som jag kommer att bära med mig länge.

Botant sa...

Hörde andras rapport om filmen och insåg att jag vågar nog inte se den. Verkligheten innehåller såna tvära kast så det blir bara för mycket att chockas sådär i onödan. Klubben verkar mera förutsägbar(när man vet utgången) och böcker ger inte samma sammanlagda upplevelsechock. Jag visste inte att boken fanns, tack för boktips.Även "Det jag fått lära mig hade jag missat. Har väl annat fokus.