onsdag 17 november 2021

Men medge att ni också hade köpt den

Med stigande ålder har jag upptäckt ett ökande och ganska oroande intresse för fåglar. Vafan? Helt plötsligt står man där med kikare och google och försöker lista ut om det verkligen var en stjärtmes man såg. Detta är problematiskt för min självbild. Alltså, jag är redan antitesen av cool. Ska jag nu bli fågelskådare också?

Nåja, ska man nu glo på fåglar så är det en fördel att mata dem. Efter helt misslyckade försök med snygga havrekärvar (som fåglarna ignorerade fullständigt och som istället blev uppätna av rådjur) har jag kapitulerat inför det sorgliga faktum att fåglar har noll känsla för estetik och hängt talgbollar och fröautomater i träden. 

Dessa har varit så fula att jag blir skelögd. Vem vill ha gulnad plast hängande i sina träd? 

Så nu har jag investerat i en ny fågelmatare. Helt utan plast som kan bli gul och solkig av fågelsaliv. Har fåglar saliv? Något har de uppenbarligen som smutsar ner även vertikal ytor.

Att jag kommer att få göra av med en förmögenhet på talgbollar är väl något jag får leva med.

12 kommentarer:

Markattan sa...

Men ja, vad fan hände och när och varför? Jag har aldrig i världen varit värst intresserad men nu, jag kan stå i evigheter och kolla in när de käkar.
Misstänker att de små kräken agerar ledsagare in i nästa liv och bara lockar oss ju äldre vi blir.

Markattan

Botant sa...

Tyvärr blev vårt fågelintresse delvis sabbat när katten flyttade in. Hon skrämmer fåglar sommartid och äter dom hon inte hunnit skrämma. Vi vågar knappt mata för att inte locka hit dom. Men å andra sidan kommer det mest talgoxar som tillsammans med skator utgör mina hatobjekt. En gång såg jag skata petandes i ja hm något som kommit ur hund. Hm ja. Men skator hoppade dessutom vårt jordgubbsland! Nu finns det mördarsniglar här som avbryt jordgubbsodlingen och ett önsketänkande är ju att skator äter sniglar men har inte sett det tyvärr. Men då jag bor invid skog så finns det en hel del trädkrypare och hackspettar mm. Ormvråksbo finns i närheten, de bor här och jag bekymrar mej för att de äter katt!. Alltså naturens fåglar bidrar tydligen rätt mycket till mitt känsloliv! Min lilla favorit är nog rödhaken som sjunger så sprött och fin. Idag flög en häger upp framför mej inne i bostadsområdet. Kikare behövdes ej och den vare sig äter katt eller skulle vara riskobjekt för att bli äten av den. Bra fågel....Och lite originell ändå

Tigerlilja sa...

Väldigt snygg talgbollssamlare! När vi flyttade in i hus för hundra år sen, så kom en talgoxe och knackade på fönstret när första hösten slog till, så jag förstod piken och köpte en (ful) fröautomat som vi hängde vid fönstret. Nåt år hoppade en ekorre upp i den och det var den inte alls gjord för och dessutom tuggade ekorren i sig en del av plasten.
Min svärdotter fick ett hjul med små gula plasthinkar, som man kunde fylla med frön, och det har blivit väldigt populärt bland dom små befjädrade.

DDT sa...

markattan - men, vilken fin tanke! Hoppas att det är en stjärtmes som tar mig vidare till andra sidan och inte en nötskrika.

botant - jag gillar nog alla fåglar mer eller mindre. Utom träskostorken! Jag vill inte ens tänka på träskostorken. Men hägrar är festliga fåglar. Grattis till att ha den i bostadsområdet.

tigerlilja - visst är den fin? Hur ska man kunna låta bli att köpa en sådan?
Vilka smarta talgoxar ni har. Mina verkar dumma som spån. Jag har varit med om att två flugit rakt in i bröstet på mig när de var upptagna av någon intern dispyt. Inte undra på att de blir tagna av katter...

Botant sa...

lär finnas risk att möss äter det som faller på hälleberget

DDT sa...

Botant - Det är därför jag inte har mina fågelmatare utanför fönstret. Listigt va?

Botant sa...

Ja! Men jag har för liten tomt för att ha den särskilt lång från husetDå får det bli hos grannen men dom har ju eget. Nära sitt hus...

Botant sa...

Vill önska dej o småfoglarne en mättande och bra jul

September sa...

Kanske du läser, kanske inte… Jag vill i alla fall önska dig en God Jul. Annorlunda såklart, men så god den bara kan bli. ❤️

Markattan sa...

Även jag vill önska dig en fin jul ♥️

Markattan

M sa...

Hej hej, gammalt inlägg men kan inte låta bli att besserwissra mig, håll i dig!
Har fåglar saliv? Jajjemän, kolla vad kinesisk svalbosoppa är gjord av!
Tjingeling!

DDT sa...

September och markattan - tack för julhälsningarna! Jag bestämde mig för att hoppa över julen i år och bara ägna mig åt att lalla omkring på landet, läsa böcker och äta vanlig god mat. Det var skönt.

M - Man ska aldrig försitta en chans att besserwissra sig, även om inlägget är gammalt. Klart att de har saliv! Det borde jag ha tänkt på. Men svalbosoppan dök inte ens upp i huvudet när jag skrev det där. Nu återstår frågan om det är fåglarnas saliv som får plasten att gulna eller UV-strålning och undermåligt material. Jag gissar på det senare.