onsdag 11 november 2020

Nu är det krig!

Nu har det hänt igen.

Min dammsugarslang har blivit uppäten av möss. 

Nej, så klart inte i stan. Där finns det visserligen orimligt mycket dammråttor, men hittills har jag inte sett några möss. Som tur är. Men på landet... invasion. Och det enda de verkar äta är dammsugarslangar och toalettpapper. Det här måste stoppas! Jag har inte råd att hålla på att köpa nya dammsugarslangar stup i kvarten.

Nu blir det gift, fällor, saker som väsnas och om inget annat hjälper tänker jag kidnappa grannens katt. 

6 kommentarer:

Botant sa...

Man kan kanske inte låsa in katten där men katter är verkligen bra på att upptäcka möss. Sen kan man behöva göra grovjobbet om det är inne i något och i skrubbar kommer dom kanske inte åt I somras upptäckte jag plötslig t ett märke i ett äpple i fruktkorgen. Nästa dag var det större.Jag var nästan på väg att skälla ut anhöriga, va biter ni i äpplet o lägger tillbaka? Sen sansade jag mej, såå dumma är dom ju inte ens vid solsting. Katten satte sig på pass och glodde in i väggen i flera timmar. Vi satte ut en ring av fällor kring kattens matskål mm. Jo musen dog och den var rätt fet.(torrfoder?) Dammsugarslang måtte väl vara byggmaterial till bo? Pass på ny generation kommer? Om det inte är goda smulor där ?

DDT sa...

Jag misstänker att det skulle uppstå andra problem om jag låste in katten i huset i flera dagar. Kattkiss luktar ju inget vidare... Problemet är ju att mössen kommer fram när jag åker från landet och jag vill ju inte ha döda möss liggande i fällor i flera veckor. Jag provade med enris förra året, men det gjorde ingen nytta alls.

Botant sa...

Jo det verkar besvärligt. Hm gift, men dom kan ju dö var som helst. Eller ta livet av grannkatten. Vilken verkan elektroniska pip har är väl osäkert

Markattan sa...

Testa torkad mynta, det gillar de inte värst. Om du vet var de tar sig in kan du stoppa ned svinto, det gillar de inte att gnaga på. Nästa år ska jag odla mynta runt hela husgrunden. Kanske håller sig mössen borta men fan vet vad mynta drar till sig...

Markattan

DDT sa...

Markattan - mynta? Bra idé. Svinto? Perfekt. Det var faktiskt en av mina teorier. Det ska jag fixa snarast. Jag är beredd att fylla hela grunden med Svinto. Fast det är ju torpargrund förstås... Men Svinto ska det bli.

Botant sa...

Fast döda möss i flera veckor kan vara bättre än levandes möss i flera veckor. Är det svinkallt så håller sig väl de döda ett tag. Värst är det om de skuttar iväg med fällan och gömmer sig