onsdag 4 november 2020

Till slut...

För två år sedan beklagade jag mig över vårt jävla tjuvsamhälle. Mest för att ingen verkade vilja stjäla min fula cykelhjälm.

Men nu har det hänt. Plötsligt.

Tyvärr var det inte bara hjälmen som försvann. Cykeln var precis lika borta. Och det var ju lite trist. Den hade jag kunnat tänka mig att behålla.

Så. Ny cykel skulle alltså inhandlas. Och bråttom var det. Vilket jag anser vara den enda rimliga förklaringen till att jag drabbades av en sekunds tveksamt omdöme. 

"Är det inte lite trist med en svart cykel" frågade jag mig själv.

"Jo, det finns ju en massa andra festliga färger" svarade tydligen en liten outforskad del av min hjärna. 

Så, nu cyklar jag omkring på en babyblå cykel iförd en ÄNNU fulare hjälm. Som ett rullande tivoli.

Jag borde verkligen veta bättre än att lyssna på mig själv.


8 kommentarer:

Sparkling sa...

Är det där en Monark KARIN? Har sneglat på en sån nämligen.

DDT sa...

Yes, precis. En treväxlad. Egentligen hade jag velat ha fem växlar, men min cykelväg till jobbet är rätt platt så det fungerar. Den finns i gammelrosa också... hahaha. Tackar ändå den del av min hjärna som inte valde den. Men jag trodde att du var på jakt efter en elcykel. Finns Karin i elvariant också?

Botant sa...

Babyblått var ett säkert val i jämförelse med rosa. Men på det hela taget kan man väl ta ut svängarna med färg. Visserligen är de flesta av mina vinterkläder grå eller svarta, förenklar livet. Men när det gäller pryttlar utanför kroppszonen är jag inte så spartansk längre. Inte så att jag färgmatchar utan tvärtom ungefär låter det smidigaste valet vinna. Förresten är det lättare att hitta sin cykel i ett cykelställ om den har en ovanlig färg och någon inverkan på stöldrisk kan det ha. Har jag märkt. Min trotjänare är rosa inköpt i andrahand hos lokal cykelhandlaren. Tanken var att nya cyklar stjäls oftare. Ful är den och jag gör den fulare med sliten cykelkorg. Stulna cyklar är mycket opraktiskt

Sparkling sa...

Japp, Karin finns även som elektrifierad. När jag var hos cykelhandlaren så pratade han sig varm om alla färger som fanns (den gammelrosa hade benämningen PUDER) och jag bara "ja, i min värld är ju det lite sekundärt...".
Ska dit imorgon och provcykla, får väl se vad jag väljer för KULÖR (som det egentligen heter eftersom färgen endast är den fysikaliska vätskan, mvh lätt yrkesskadad)

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Jag tycker den var fin. Och hej!

DDT sa...

Botant - det är ju betydligt smartare att köpa en begagnad cykel, men sist jag kollade var priserna helt orimliga. Det är ju så många som har börjat cykla nu för att undvika kollektivtrafiken att priserna gått upp.

sparkling - Puder? jamen så klart. Min cykel är säkert inte babyblå heller. Jag gissar att den heter något i stil med aqua. Men jag ska inte säga något. Jag har döpt en hel massa produkter till sjukt töntiga saker.

i will - den ÄR fin. Det är bara jag som känner att jag inte matchar cykeln riktigt. Den ser ut som om den ska framföras av någon med kläder från Odd Molly, utslaget hår och en bukett rosor i cykelkorgen. Det är så inte jag.

Ulrica sa...

Superfin ju! Kul att se dig här igen, äntligen !

DDT sa...

Ulrica - tack snälla.