tisdag 19 oktober 2021

Rådjursmannen

Efter att ha lyssnat på hundra deckare (eller möjligtvis lyssnat på samma deckare hundra gånger – min koncentration är inte på topp) tänkte jag att jag skulle välja en annan genre. Och där fanns den ju. Rådjursmannen. 

 

Så nu har jag lyssnat på den. Det behöver ni inte nödvändigtvis göra, om ni inte är väldigt väldigt intresserade av vad rådjur har för sig hela dagarna. Kort sammanfattning: de äter, markerar revir, idisslar och sover.

 

Min förhoppning var ju att få lära mig några knep om hur man undviker att bli uppäten av insekter när man lever i skogen. Men tji fick jag. Det enda jag fick lära mig om detta var att huden blir härdad efter ett år. Ok. Tack.

Jag fick också lära mig att man kan äta björnbärsblad. Och kvanne, tror jag. Undrar om det var den som smakade som att äta en sked kompost? Det kommer jag antagligen aldrig att få reda på eftersom jag inte har en aning om vad kvanne är för något. Gissar växt… ganska säker på det faktiskt. 

3 kommentarer:

Botant sa...

Kunde inte låta bli att wikipedia kvanne. Kände på mej att det var nåt franskt över detta. Dom o deras grodlår mmm. Och si man kan t.o.m smaksätta likör med den Tror fröna är lite lika kumminfrön även i smak. Jag antar att han är naturnörd för hade han ätit släktingen sprängört så hade ingen bok blivit skriven. Nästan det enda dödliga vi har i Sverige, gissar att den skulle kunna även vid franska sjöar? Måste läsa boken snart

Tigerlilja sa...

Kära nån. Jag associerar till när min Äldste son gjorde lumpen och dom skulle överleva några dagar utan mat där bland buskarna och sonens kamrat var kraftigt allergisk mot kvannerötter (?), så han spydde oavbrutet och fick, så vitt jag förstod, i princip bäras runt av sonen. Befälet tyckte bara efteråt att 'så kan det bli'.

DDT sa...

botant - om man lever i skogen i sju år så tror jag nästan säkert att man kan klassificeras som en naturvård. Men läs gärna boken. Det fanns massa saker som jag blev nyfiken på som tyvärr inte förklaras i boken. Som hans familj till exempel. Den verkar konstig.

tigerlilja - då antar jag att han var alldeles för upptagen med att hjälpa sin stackars kamrat för att reflektera över om kvanne smakade kompost eller inte. Stackars, stackars människa.