torsdag 17 mars 2022

Vad är ens det här?

Jag fortsätter hitta konstiga saker på vinden. Som de här...

Ett par... hmm... prylar

Alltså, vad är det här? De är graverade med namnet Elin och ett datum från 1929, så jag gissar att det är en doppresent eller något liknande till min mans farmor. Men vad i hela fridens namn ska man ha dem till?

Är det vaser? Ska man dricka något ur dem? Är det rituella bägare för frimurarorden? (Nej, då hade det knappast stått Elin på dem, va?) 

De är så underliga att jag nästan blir lite förtjust i dem. För snygga är de väl ändå inte. Eller? 

Vet du vad det är? Eller har du någon spännande teori? Upplys mig gärna.

8 kommentarer:

Wille sa...

Förspilld kvinnokraft brukade pappa använda om broderade dukar och vävstolens slag. När mamma hade dött ochsyrran ochjag tömde hennes bostad hittades ,längst in på vinden koffert med de finaste damastdukar. Broderade kaffedukar med underbara rosbroderier, rosor som växer och blommar fortfarande i trädgården. Ljuvliga linhandukar med underbara monogram. Hennes livsverk! Hon fick en lokal utställning i kommunens bibliotek, svårt cancersjuk. Och jag tog mej inte tid till ett besök. Idag finns hennes koffert med innehåll i mitt sovrum, jag skäms att jag inte gick till biblioteket.

Botant sa...

Ser lite vasaktiga ut, annars är det vanligt med ljusstakar i par? Två glas verkar lite snålt Att dom var så originella o kreativa för 100 år sedan behöver man ju påminnas om. Man tror lätt att alla kreativa galenskaper kommer från nutiden. Men lyktstolpen var vackrast!

Anonym sa...

Jag gissar på vas. Googla strutvas så ser du många liknande,

Nica sa...

Bildgoogla dem! Jag gjorde en snabbis, och det fick absolut fler vas-matcher än något annat. Antikrundan nästa, tycker jag! :)

DDT sa...

Vad ni är bra!!!! Bildgooglar och kollar strutvaser. Det är säkert någon slags väldigt opraktiska vaser. Nu återstår bara frågan vad jag ska göra med dem?
Är de tillräckligt fulroliga att behålla? Ska jag skänka dem till Myrorna/Röda Korset? Finns det ens någon som vill ha den här sortens saker?

Anonym sa...

Jag säger spara. Börja ha blommor i dem och se vad du tycker.

Anonym sa...

Har en liknande och det är en vas. Brukar sätta vårens tussilago i den och sen en liten väldoftande ros när den tiden kommer. Spännande att hitta fram små klenoder och tänk att de betydde något för den som fick dem❤

DDT sa...

Jag gör som ni säger. Jag sparar ett tag till och ser vad jag tycker om dem. Ska prova att sätta blommor i dem, men tussilago kommer nog inte att funka. De är ungefär 25 cm höga, så den skulle ligga och skvalpa på botten tror jag.