torsdag 20 januari 2022

Ett offer för tyngdlagen

Men vad fan?

Jag har krympt! Tre centimeter.

Detta upptäcktes när jag var på hälsokontroll förra veckan. Jag blev så chockad att jag krävde en ny mätning. Med samma resultat. Jag krymper.

Helt plötsligt börjar min mormors envisa påstående om att hon minsann varit stiliga 169 centimeter i sin krafts dagar och inte alls de ynkliga 163 cm som stod redovisade i hennes sista pass, låta lite mer sanningsenliga. Mormor var annars inte den som höll sig till sanningen om det sabbade en bra historia. Men kanske hade hon rätt? Är det ett släktdrag?

Det här hade jag förstås gjort mig överlycklig om det hade hänt under min lätt hukande tonårstid då jag hade komplex för min abnorma längd. 7 centimeter över genomsnittet för svenska kvinnor. (Ja. Jag vet. Jag var dum i hela huvudet som tonåring. Men alla söta killar i min skola var under medellängd så kombinationen var inte helt lyckad.) Men nu, när min längd är en ickefråga, känns det ju helt meningslöst att krympa.

Jag fick också reda på mitt midjemått. Där krävde jag ingen ny mätning, för den siffran ville jag inte höra igen. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen, tydligen. Och att mitt blodtryck var på gränsen till högt. 

Vad de mer kan ha hittat får jag reda på om två veckor. Spännande.

5 kommentarer:

Snigel sa...

haha! Jag var också på hälsokontroll och hade krympt 2 cm. -ALDRIG I LIVET! sa jag, och de skrev snällt in min gamla vanliga längd. ;)
Vikten ska vi inte nämna, inte alls.

DDT sa...

Snigel - Du med? Skönt ändå att höra att man inte är ensam om att bli kortare. Det enda som egentligen oroar mig med detta är att jag redan har armar som en orangutang. Om de inte planerar att krympa i takt med resten av kroppen kommer jag snart att kunna klia mig på knäna utan att böja mig det minsta.
Vikt? Blev man vägd? Det har jag absolut inget minne av. ABSOLUT INTE, sa jag.

Markattan sa...

Samma här, jag har krympt vilket ju rimligtvis borde kännas när jag klär på mig men icke....
Är det månne någon som varit och pillat på mätverktygen?

Markattan

Botant sa...

Ingen utomstående har mätt mig. Har länge befarat att jag krympt. Det som skrämmer mig är frågan om vad som försvunnet. Försvinnandet kopplar jag till diverse molande

DDT sa...

Markattan - en konspiration? Hmm. I like. Mycket mer intressant teori än åldersrelaterat krympande. Vem kan det vara? Ryssen? Kanske för att jag och andra som chockeras av dessa felaktiga mått ska ägna vår tankeverksamhet åt detta istället för att bry oss om Rysslands hot om att gå in i Ukraina... Så kan det vara.

botant - vad som verkar vara försvunnet på mig är minne, analytisk förmåga och kondition. Men jag har aldrig föreställt mig att det skulle påverka min längd.