tisdag 25 oktober 2022

Är ni preppiga?

Nej inte peppiga! Jag misstänker att den som gillar inspirerande citat och tips om hur man får ut det bästa ur varje dag inte håller till här. Det skulle ju vara ett självskadebeteende.

Nej, jag undrar om ni har några preppertendenser?

Har ni vevradio, konserver, tangiakök och stearinljus liggande hemma?

Själv är jag en aning inkonsekvent. Jag har nog mat så att jag skulle klara mig någon månad.  Kontanter ifall min bank får internetproblem. Och bilen är alltid fulltankad så att jag kan ge mig iväg om Göteborg blir invaderat av mördarzombiesniglar. 

Men. Så är det ju det här med vatten. Som så klart är det man absolut inte kan klara sig utan. Det har jag inte. För jag kan inte komma på någon vettig plats att förvara det. 

I frysen? Men hallå, jag får möjligtvis plats med en liten påse riven ost där (trots att jag har försökt äta från frysen i en hel vecka). 

Vattendunkar? Ja, man var ska man ställa dem då? Det är ju inte direkt en inredningsdetalj som funkar var som helst. Och vad händer om någon går sönder? Jag är inte helt säker på att försäkringsbolaget tycker att det är en vettig idé att ha 20-litersdunkar med vatten stående i lägenheten även om MSB verkar vara för. 

Vattensäng?

9 kommentarer:

Botant sa...

Dricksvatten är ju lite ängsligt att förvara? Rent vatten borde väl inte ruttna? Har numera några fina tömda flaskor som fyllts på nytt med förhoppningsvis rent vatten. Från kranen. Impulsen fick jag när vi plötsligt blev utan vatten under våren. Varför då ? Jo för underhåll av ledningar i rätt många timmar. Och numera delas inte ut lappar i brevlådan. Inte ens särskilt tydlig info på kommunens hemsida. Efter mycket googlande hittade jag info, rena turen att vi hade nåt stående i en kastrull. Men lite hushållsvatten typ handtvätt kan jag annars få från takdropp, särskilt där det läcker in från utealtanens tak... Kan tydligen vara nytta med allt Visserligen brukar jag vattna trädgården med regnvatten, men det är ju tidvis ojämn mellan tillgång och efterfrågan. Vinterhalvåret brukar regnvattnet fyllas till brädden på baljan. Där jag bor.... Som det har varit hittills om åren

Sparkling sa...

Har SJUKA mängder vatten, haha. Men jag bor ju i hus så där är det lättare att förvara än i lägenhet. Har 4 (eller kanske 5?) 20-litersdunkar med dricksvatten, och utomhus har jag två 1000-literstankar med regnvatten. Egentligen är jag mer nojig över att inte kunna spola i toaletten än att törsta ihjäl, men det förra lär ju i alla fall dröja innan det blir ett reellt problem hos mig.
Jag har också - just in case - köpt på mig några 6-pack av 1½-liters mineralvatten på ÖoB. Det kan kanse vara något att knö in under sängen eller i källaren/på vinden eller motsvarande?

DDT sa...

botant - De säger att man ska byta vattnet var 6 månad för att vara säker på att vattnet håller bra kvalitet. Jag borde också ha några flaskor stående. Eller ännu hellre dunkar. Men var?

sparkling - utomhus på landet har jag en 700-liters tank med regnvatten. Men inomhus är det värre. Finns helt enkelt inte plats i mitt pyttehus för en massa dunkar. Och så är jag rädd att någon ska börja läcka och ge mig en jobbig vattenskada.
I stan saknas källare och att släpa upp vattendunkar på vinden (tre trappor från lägenheten och ingen hiss) känns som att be om ryggskott. Kanske kan jag ställa dem i duschen? Inte så himla snyggt kanske - men lätt att fylla på.
Men det där med några 6-pack mineralvatten ska jag nog ta till mig. De skulle kunna stå i gästrumsgarderoben på landet. Tillsammans med alla färgburkar. Frostfritt och bra. Men jag måste säga att det är lite knöligt att ha två ställen att preppa.

Tigerlilja sa...

Förlåt, jag fnissar. Det beror på att jag har vevradio, matförråd, dubbelt av väldigt mycket och vattendunkar, två stycken som jag byter varje halvår. Överpräktigt. Men jag vet hur dåligt vårt vattensystemet är i våra gator (och förmodligen på väldigt många ställen). Personligt rekord kanske att skicka efter merinokalsonger till min man.

DDT sa...

Till och med en vevradio alltså? Snyggt! Själv har jag en batteriradio och ett par uppsättningar batterier som jag hoppas ska räcka tills elen kommer tillbaka. För det räknar jag med att den gör. Väl?
Nu känner jag att jag nog får skaffa ett par dunkar till. Och faktiskt fylla dem.

Anonym sa...

Jag har vevradio, ett källarförråd med lite nödmat, toapapper och stearinljus. Vidare har jag en gasolspis och egen brunn på tomten. Ved i vedboden till våra två kaminer och och och, imorgon får jag äntligen ett tändstål 😊

Markattan preppar på

Tigerlilja sa...

Bara ett mindre tips - jag har tiolitersdunkar, för jag tror inte jag orkar bära tjugoliters. Kommunen här har lovat att om något händer kommer man att ställa en tankbil och det råkar vara 50 m från min port, så jag tänker att det kan fungera. Optimist?! Nja. Och jag var utan el tolv dygn under stormen Gudrun…

Anonym sa...

Nämen jösses vad ni är ängsliga. Jag har ingenting sant hemma, det är som det är och blir som det blir som Allan sa i 100-aringen. Jag är inte ett dugg orolig, man finner alltid pa rad.

Annika

DDT sa...

markattan - vevradio och tändstål! Coolt! Jag har i och för sig ett rejält lager med tändstickor, men eldstål är ju grymt lockande. Och egen brunn. Grattis. Det har i och för sig jag med, men jag skulle aldrig dricka vattnet därifrån. Ved har jag så att jag klarar mig över vintern (om ingen kommer och stjäl den förstås. Tydligen blir folk av med sin uppstaplade ved nu. Det skulle vara surt så som jag slitit för den.

tigerliljan - tio-litersdunkar får det bli. Jag har väldigt svårt att bära 20-litersdunkar någon längre sträcka. Men jag kan ju ha en stor sådan stående i duschen förstås. Och sedan ha några små för påfyllning.

Annika - Jag vet inte riktigt hur man klarar 15 dagar utan ström utan att ha förberett sig alls? Men om man är lite om sig och kring sig så fixar sig säkert det mesta. Men jag vill i alla fall inte dyka upp som en totalfåne i Aftonbladet och berätta att släkten har fått komma med matlådor till mig för att banken inte fungerar på fyra dagar. Jag skulle hellre svälta.