måndag 21 november 2022

Göteborg är kasst på väder

Snösmockor! Snöåskväder! Bandvagnar! Kaos!

I resten av landet alltså.

I Göteborg: 1,5 cm slask. 

Helt odramatiskt ju
Det gick till och med utmärkt att cykla. Allt som krävdes var att jag föste undan lite snö från sadeln. Så mesigt. Inget pulsande, inget skottande, inget hela-kvarteret-hjälps-åt-att-knuffa-bilar. Bara snöblandat regn. Det värsta vädret som finns.

Men helgen var bra. Jag hann tömma min regnvattentank, plocka upp det sista av årets potatisar och morötter innan tjälen slog till och så 3000 vallmofrön. 

Ja 3000 stycken. Ungefär. Jag räknade inte. Och det tror jag inte att fröfirmorna gör heller. Med tanke på hur många som brukar gro (ungefär 0 av 1000) är jag inte helt säker på att det verkligen är frön de skickar. Det kan vara damm.

Det kan också vara så att jorden runt mitt torp helt enkelt inte är lämplig för vallmo. Men det skulle ju vara en trist förklaring. Vi får se till våren. Just nu tänker jag i alla fall fantisera om blommande fält med vajande röda blomblad.

4 kommentarer:

Småländskan sa...

Ja, ni Blöteborgare lever upp till ert namn. Vi smålänningar är sega, så vi tyar med de snösmockor vi fått. Å andra sidan vet jag inte vad jag hejar på -blötsnö eller smocka. Numera behöver jag varken skrapa eller sopa nån bil. Funkar bra med kommunal buss. Fröer däremot gillar jag. Eller gjorde de åren jag hade såna. Fantasin har inga gränser...

Botant sa...

Vädret här blev också slask efter någon dag. Tråkigt.Men vallmofrön väcker frågor Minns gigantiska perenna trädgårdsvallmo där vi som barn lekte med frön, fanns även några med lite mindre kapslar frösådda varje år. Men vilka vallmon är det som innehåller hm opium? Det är väl inget sånt... Men minns att det förutom frallor även finns svarta sörjor inuti sydlänska bakverk, en fyllning som skall vara så god men tror det är mest sockret som gör det. Är det bara blommorna du är ute efter eller finns det mervärden i vallmoodling?

Småländskan sa...

Och - istället för att gå som en skadeskjuten, bajsnödig 100-åring (som jag gjorde idag) på hala gångbanor, föredrar jag att sitta i fåtöljen och glo på alla fotbollsmatcher som visas från tidig förmiddag till kväll. Det är betydligt säkrare och roligare. Hälsningar från en seg fotbolls-och idrottstokig småländska.

DDT sa...

småländskan - Klart att ni tyar! Smålänningar är av ett segare virke, det vet ju alla. Vårt slask frös faktiskt till lite så jag blev tvungen att ta spårvagn två dagar för cykelbanorna förvandlades till isgator. Men helst hade jag inte gett mig ut alls. Tyvärr fanns inte det alternativet.
För övrigt har jag lärt mig att man ska gå som en pingvin när det är halt. Utåt med fötterna, och små vaggande steg. Fan vet om det hjälper - men det kanske roar några medmänniskor.

botant - Nej jag tror inte att det finns några mervärden i vallmoodling förutom blomsterprakten (som i och för sig aldrig har dykt upp, men man kan ju drömma). Är ganska säker på att man inte kan köpa frön till opiumvallmo på impecta. Och de där vallmofröna som brukar finnas på bröd är nog också en annan sort.