torsdag 12 juli 2018

En utmaning på temat vatten

Sparkling gav mig en utmaning och sådant har jag ju svårt att motstå. Frågan är ju om jag har något intressant att säga om vatten? Fast jag har ju uppenbarligen aldrig bekymrat mig om sådant tidigare, så varför skulle jag bry mig nu? Here goes. 

Vad är ditt förhållande till vatten som element?

Jag gillar det. Två tummar upp, helt klart. Jag ägnar mina arbetsdagar åt att dricka mängder utav det och åtminstone en vinterkväll varje år åt att doppa mig i iskallt havsvatten. Men ändå är mitt förhållande till vatten ganska ljummet idag om man jämför med hur det var när jag var liten. Jag var den där typen av unge som alltid var under vattenytan och vägrade komma upp förrän läppar och ärr var blå. Ja alltså läpparna kunde jag ju inte se själv, men när ärren jag fått av ett hundbett blev ljusblå brukade jag gå upp en stund. Eftersom jag var barn under 70-talet då ingen förväntades hålla koll på sina ungar varje ögonblick hände det att min mamma fäste en ballong i min baddräkt så att hon skulle kunna se ungefär var under vattnet jag befann mig när hon tittade upp från sin bok. Rart ändå!

Rangordna och motivera ditt val av att avnjuta vatten i badkar, hav, sjö, dusch och pool. 

1. Sjö. Otippat från en göteborgare kanske. Att bada i sjöar kan vara så äckligt att man får gåshud. Dyig botten, slemmiga alger, brunt vatten. Uäck! Men, mina allra bästa bad har skett i sjöar med sammetslent vatten i perfekt temperatur. Där vattnet varit klart, ytan spegelblank och inte en människa varit i närheten utom jag och mina vänner. 

2. Hav. Saltvatten är ju rätt gött ändå. Det jag inte tycker är så skönt är att klä på mig efteråt och ha det där saltet skavande under kläderna. 

3. Badkar. Jag tillbringade stora delar av mina tidiga tonår i badkaret. Där kunde jag både äta, dricka te och läsa böcker. Nu badar jag inte så ofta, men när det är kallt finns det ju få saker som är skönare. 

4. Pool. Helst då en riktig semesterpool där det bara är meningen att man ska ha kul, inte motionera. Simbassänger är bland det tråkigaste jag vet. 

5. Dusch. Jag har aldrig gillat att duscha. Tycker inte alls om känslan av vattenstrålar mot kroppen. För mig är duschen bara en rent praktisk funktion för att tvätta mig. Om det inte är tokvarmt, förstås. Då åker duschen upp på tredje plats. 

En rolig händelse som inkluderar vatten. 

Eftersom jag lärde mig simma när jag var fem och hade hunnit ta ett gäng simborgarmärken, så tyckte min pappa att det var lämpligt att låta sin nioåriga dotter följa med när han började på dykkurs. Men när man är nio så är lungorna inte tillräckligt utvecklade för att använda syrgastuber, så jag fick bara öva på att snorkla. Bortsett från det fick jag göra samma övningar som alla andra. Till exempel släpptes mitt cyklop och snorkel ned på botten och sedan fick jag simma ned till två och en halv meters djup och inte komma upp förrän jag fått på mig utrustningen. Hur kul som helst tyckte jag. Eftersom den här kursen gick på vintern skedde alla övningar i en stor djup pool och när sommaren kom skulle jag äntligen få snorkla i havet. Så spännande! Tills jag får syn på två krabbor stora som pudlar som slåss. Nu hör det ju till saken att jag tycker att alla djur som ens påminner om spindlar, alltså även krabbor, är skitläskiga. Och krabbor stora som pudlar är ju ett skräckfilmscenario. Jag får panik och börjar gallskrika, vifta hysteriskt med armar och simfenor och dra till mig uppmärksamhet från varenda människa i båtar och på stranden. Pappa som simmade några meter bort kom så klart och undrade vad som hänt. MONSTERKRABBOR skriker jag. Pappa tittar ner, dyker, och kommer upp med två, visserligen fullmatade, men ändå helt normalstora krabbor. Eftersom jag bara använt mitt cyklop i bassäng innan hade jag inte fattat att cyklopet förstorade allt man såg. Pappa som gärna hade plockat upp några krabbor även om det inte var säsong fick släppa dem igen eftersom jag hade meddelat alla inom några kilometers diameter att här fanns det krabbor minsann. Jag tror inte att han blivit så besviken sedan han försökte lära mig skjuta straffar...

En tråkig/jobbig/läskig händelse som inkluderar vatten. 

Det var ingen som märkte att jag slog mig medvetslös i en pool på Rhodos. Detta konststycke lyckades jag med eftersom jag inte upptäckte att de höll på att tömma poolen på vatten. Så när jag simmade ned i full fart var det plötsligt en meter grundare och jag slog pannan i botten. Den gången räddades jag nog av att jag flyter som en kork. Vaknade liggande på rygg på ytan. Tur. 

Vilka simmärken har du tagit?

Jag tror att silverkandidaten var det sista. Jag och min bästis tog ett gäng märken en sommar. Klädsim och livräddning var några av sakerna man skulle göra. Jag var nära att misslyckas med livräddningen eftersom min kompis brorsa som jag skulle rädda var så rolig att jag fick kallsupar hela tiden. Att ta märken i havet hade både för- och nackdelar. Man flyter ju lite bättre, men vågorna ställer till det. 

Ditt bästa tips för att spara vatten. 

Hmm. Det här är verkligen inte mitt område. Innan jag skaffade torp funderade jag knappt på vatten över huvud taget. Men, att inte låta vatten rinna i onödan någonsin kanske. Att inte vattna onödiga saker som gräsmattan så klart. Och att inte bada badkar (här rynkar jag förebrående på ögonbrynen åt min inre tonåring. Hon ger mig fingret. Skiter väl hon i.)

En bekännelse. Här slösar jag med vatten. 

Alltså, efter att inte ha fått bada på ett halvår på grund av slangen i armen, kan det väl hända att jag badade lite onödigt många gånger. Och jag kommer säkert att bada någon gång i vinter också. Ok, jag skäms, men inte så mycket att jag helt kommer att sluta bada.

Phu. Det här blev långt. Jag tycker att någon ska sno denna utmaning och skriva något festligt. 

6 kommentarer:

Markattan sa...

Jag har ett kluvet förhållande till vatten. Kan aldrig ha huvudet under oavsett var jag badar. Men badar gärna i sjö och hav och tunna men aldrig i pool.
Dricker förmodligen alldeles för lite vatten, glömmer allt som ofta av det....?
Just nu är jag mycket orolig över att vi har så lite vatten på torpet. Det är så torrt. Och nej, om blommorna torkar är det verkligen inte hela världen. Vårt torp ligger mitt i skogen och gud förbjude en brand. Det vore katastrof om någon slänger en fimp ut genom bilrutan ute på vägen eller om blixten slår ner. Idag börjar min semester och jag skulle inte klaga alls om vi fick regn i mängder.

Markattan

DDT sa...

Den här torkan gör mig nervös. Skogen är verkligen knastertorr. Och det är så varmt att det är svårt att sova. Men min väderapp spår ytterligare 10 dagar med torka. Jag tycker det är läskigt! Och svamp kan vi ju bara drömma om. Suck!

Markattan sa...

I eftermiddag kom regnet, svalkan och en stor tacksamhet. Det gjorde väl inte så mycket för den generella torkan men mina diskvattentunnor är återigen fulla.

Markattan

DDT sa...

Har du fått regn? Mocklis! Här har fortfarande inte kommit en droppe. Och det är så varmt att man inte kan sova. Jag orkar knappt läsa, då är det illa.

Markattan sa...

Sömn och värme funkar dåligt även hos mig. Jag blöter en handduk i kallt vatten, vrider ur och lägger över axel och skuldra. Mycket svalkande och skönt.

Markattan

DDT sa...

Ska testa det i kväll. Frågan är bara hur lång tid det tar innan det börjar ånga från handduken. Förlåt för gnäll, men den här värmen börjar gå mig på nerverna.