måndag 16 juli 2018

Nya släktingar efterlyses

Sparkling fortsätter att skicka utmaningar åt mitt håll och jag tackar och tar emot. Den här gången är det meningen att jag ska måla upp en bild av sex olika släktingar/familjemedlemmar som vore perfekta att ha i ditt absolut perfekta liv. Du får också välja ett perfekt husdjur som inte får vara en hund. 

Herregud vilken dröm det vore att ha lite praktiska släktingar och vänner. Mina är helt värdelösa. Jag gillar dem hur mycket som helst, men ärligt talat, hur mycket nytta har man av reklamare, marknadsmänniskor, lärare, psykologer, ekonomer, kulturarbetare och körskolelärare, egentligen? Inte mycket nytta alls kan jag avslöja. Så, här kommer min önskelista. 

1. En målare. När man tittar på alla bygg- och inredningsprogram på tv kan man förledas till att tro att det är lätt som en plätt att bredspackla en vägg, tapetsera, måla lister och tvätta tak. Tyvärr vet jag av bitter erfarenhet att så inte är fallet. En pensionerad farbror med för mycket fritid vore helt perfekt. 

2. Frank från 100% bonde vill jag ha som kusin. Fast då krävs förstås att han kommer med textremsa. Jag förstår verkligen inte danska! Men bara det problemet är löst, tror jag att det blir en match made in heaven. Inte nog med att han verkar kunna bygga nästan vad som helst, han har ju massor av frön och sticklingar att dela med sig av. 

3. En biodlare. Jag vill ha egna bin, men jag är lite för lat för att gå på kurs och lära mig hur man tar hand om dem på bästa sätt. En släkting som hjälper mig att komma igång vore perfekt. Har hon en urvuxen skyddsdräkt som jag kan ärva är alla boxar ikryssade. 

4. En miljardär. När vi nu ändå talar om arv... jag har en gång ärvt 16.000 från en släkting jag aldrig hört talas om. Det var en trevlig överraskning. Jag kan tänka mig att bli överraskad på det viset igen. 

5. Någon i min släkt borde verkligen äga en hästgård. Förstår inte varför ingen har tänkt på det. Då skulle jag kunna komma dit och hjälpa till med hästarna och rida ut i skogen lite då och då. Eller så skulle jag bara sitta där och lukta på hästarna. 

6. Slutligen skulle jag vilja ha en morbror med en riktigt stor verkstad. En sådan där det finns alla verktyg, skruvar, muttrar och tillbehör man kan tänka sig. Från pelarborrar till eldfast bruk. Och så klart lånar han gärna ut verktyg om jag behöver, men framför allt har han gott om utrymme så att jag kan slipa bord, bygga trädgårdsmöbler och måla om saker. Kanske är han före detta träslöjdslärare men grymma pedagogiska skills? Det vore väldigt bra. 

Och slutligen då det perfekta husdjuret. Där står det och väger mellan en get och en åsna. För i ett perfekt liv bor jag naturligtvis på landet. Det får nog bli en snäll get ändå. Om jag fick en åsna skulle jag antagligen mata ihjäl den pga sötchock. Fast allra helst vill jag ha en röd panda. Men de räknas väl inte riktigt som husdjur, va?

Vad saknar ni i släkten? Låt mig gissa att det inte är en reklamare...

9 kommentarer:

Markattan sa...

Biodlingen kan jag hjälpa dig med, bredspackla är kanske inte min bästa gren men måla kan jag iallafall.

Hm, tror jag önskar mig en takläggare och någon som kan det där med slagruta...

Markattan

Christine sa...

Skryter lite ... jag HAR en pensionerad slöjdlärare i släkten. Det är precis så bra som du antar. 😎

Botant sa...

Kanske är ett bin det perfekta husdjuret fast då får ju vara mer än ett?
Annars föredrar jag bondkatt som själv fixar mat o toa ute. Här är ju svalungar ett problem eller är det en problemlösning. Beror på hur man ser på saken.

Sparkling sa...

Åh, Frank! Kan vi bli släkt och liksom dela på honom? Har en bror som är biodlare som jag kan slänga in i potten :D

Anna Christina sa...

Jag hade en gång en åsna, eller hade och hade, jag fick sköta om den ett tag. Jag var tolv år och jag fick en hudsjukdom av den. Håret föll av och jag fick en kal fläck på skulten. Vad jag vill säga med detta är väl att det är inget jag skulle rekommendera som husdjur. Men söta är de förvisso - åsnorna.

DDT sa...

Markattan - har du bin? Vad kul! Jag tror att alla vill ha någon med begåvning för slagrutande denna sommaren.

Christine - jag är grön av avund nu!!! Jag visste att det skulle vara toppen.

Botant - katter är mysiga. Men sådana har jag på köpet här på landet. Grannens katter ser mitt torp som en del av sitt revir och tillbringar massa tid här. Däremot kommer det sällan getter och hälsar på.

Sparkling - deal. Du är väl skåning? Jag tänker att du kanske kan fungera lite som tolk. För utan textremsa är jag helt chanslös.

AC - fick du en hudsjukdom av åsnan? Är det vanligt? Läskigt! Bra att jag valde get.

Anonym sa...

En veterinär hade varit perfekt. Och en snickare förstås. Som kunde stängsla till mitt önskedjur: alpacka.

Botant sa...

Grannens katter jagar mössen som skulle kunna äta i växthus. Det är nog bra att ha dom. Kanske det perfekta husdjuret som man inte behöver bry sig om alls utan mest gör nytta, fast dom kanske ser lite dryga o oblyga ut o int begriper vem som äger tomten. Ja,jag älskar min dumma bondkatt

DDT sa...

Anonym - självklart vill man ha en snickare. Och alpackor är ju gulliga, förstås. Dessutom kan man ju klippa dem och sticka sig sköna tröjor av ullen. Om man är lagd åt det hållet.

Botant - jag har också haft en mycket älskad bondkatt. Säkert 20 år sedan hon försvann men jag saknar henne fortfarande.