söndag 11 juli 2021

Omstart

Nej, inte bara av bloggen. Tyvärr. 

Hela livet måste startas om.

Min livskamrat sedan 40 år finns inte längre. Han som aldrig figurerat i bloggen eftersom jag, när jag började skriva, inte ville att det här skulle bli ännu en blogg med festliga klagomål på "maken". Det fanns redan ett helt gäng som var mycket bättre på det än jag någonsin skulle bli. Nej. Den här bloggen skulle handla om mig och inget annat. Här skulle jag kunna vara hur tråkig som helst och skriva om vikt (hur fel känns inte det så här 13 år senare?) mina hopplösa försök att hitta ungdomens källa eller åtminstone en hobby, mitt intensiva hat av avokado, min slackerinställning till allt som har med arbete att göra, min oförmåga att klä mig som en vettig människa, böcker och konsten att stirra rätt ut i luften nästan hur länge som helst.

Men nu känner jag mig lite vilse. Alla planer för framtiden har gått upp i rök. Mitt emotionella skyddsnät finns inte längre. Min viktigaste människa som alltid fick mig att känna att allt kommer att ordna sig har tystnat.

Så vad gör man? Trampar på förstås. Hittar nya vägar. Sätter nya mål. För även om allt känns nattsvart just nu, så vet jag ju rent logiskt att det kommer att bli bättre.

Jag gissar att det blir vad bloggen kommer att handla om nu. Inte sorgen, för den orkar jag inte skriva om. Utan mina försök att lista ut vad som så småningom kan kännas meningsfullt och kul. Ledtråd: Det kommer troligtvis inte att vara avokado.

17 kommentarer:

Nica sa...

<3 <3 <3

Markattan sa...

Men du? Vad oerhört ledsamt!
Alla tankar till dig.

Markattan

The Queen of fucking Everything sa...

❤️

Humlan sa...

Så ledsamt!
Varma tankar till dig!

Ulla sa...

Varmaste tankar till dig <3 <3 <3

DDT sa...

Tack!

Botant sa...

Beklagar
(fult intetsägande gammaldags stelt uttryck, kan inte bättre)
Jag är gammal nog att vara dagledig men fördriver dessa dagar med insatser för en människa som långsamt försvinner sen 10 år. Jag funderar emellanåt lite hjälplöst på hur jag skulle reagera när försvinnandet blir definitivt. Snabbare mer oväntad sorg drabbar nog hårdare häftigare. Tror jag, undrar jag ? Men sen är det ju allt som inte blev som kunde ha varit

Sparkling sa...

Beklagar din förlust <3 <3 <3

September sa...

Åh, det gör mig så ont att läsa om din förlust. Jag var där du är nu för ett och ett halvt år sedan, och som du ser lever jag vidare. Det går. Inte alltid bra, men det går. Önskar dig allt gott. Avokadon kan jag ta hand om.

DDT sa...

Botant - vi fick längre tid än läkarna trodde. Men även om jag har haft mer än två år att förbereda mig, så var jag så klart ändå inte redo för det. Och allt som inte blev är svårt att handskas med.

Sparkling - Tack!

September - Man gör ju det. Lever vidare alltså. Jag vet det rent logiskt. Men det är väldigt skönt att bli påmind av någon som varit där. Och feel free att roffa åt dig all avokado du kan lägga vantarna på.

Anonym sa...

Mina varmaste kondoleanser. Förlorade min man 2012, efter lång tids sjukdom. Visste att tiden var utmätt, men ändå drabbar sorgen en som ett klubbslag.

En dag i taget tar man sig igenom sorgen, tills bara de ljusa minnena är kvar. ❤️

/Marie

DDT sa...

marie - Precis. En dag i taget. Eller en timme i taget. Det är bra att bli påmind, så tack!

Anonym sa...

Beklagar din stora förlust.
Varm kram från Ingrid

DDT sa...

Tack!

Ulrica sa...

Vad otroligt ledsamt. Varmaste tankar till dig.

Pernilla/I will not keep calm sa...

Mina allra varmaste kramar till dig <3

DDT sa...

Tack snälla!