söndag 18 november 2018

Skrämseltaktik

Idag har jag varit ute i skogen och aktat mig för rotvältor. 


Scary stuff

Jag vet inte hur det var för er, men i min barndom fanns det ingenting farligare än rotvältor. Uppenbarligen. Det finns i alla fall inget jag har blivit varnad för lika många gånger. Vilket är lite konstigt med tanke på att jag vuxit upp i en storstad. 

Men det fungerade tydligen. Jag aktar mig fortfarande för rotvältor. 

Vad blev ni varnade för när ni var små? Aktar ni er fortfarande?

6 kommentarer:

Tigerlilja sa...

Märkligt nog har jag inget minne av ha blivit varnad för rotvältor, som ändå förekom i omgivningen hos oss. Inte kan jag heller minnas att någon sa ett ord om dom förekommande gruvhålen. Hur tänkte mina föräldrar egentligen? Nu blir jag lite stressad för det, men jo, det var ju det där att man inte skulle leka i lövhögar.

Markattan sa...

Var det inte stormen -69 som fick rotvältevarningarna att bli vanligt förekommande? Har för mig att några lekande barn råkade illa ut.

Markattan

Sparkling sa...

Rotvältor varnades det för även på landet, jag aktar mig också fortfarande :D

DDT sa...

tigerlilja - visst var det polio de var rädda för med lövhögarna? Själv är jag mest orolig för hundbajs när det gäller löv.
Men inga varningar för gruvhål och rotvältor? Hur tänkte dina föräldrar? Att du överlevde!

markattan - det kan säkert stämma. Och det ligger rätt i tiden för att min pappa skulle varna mig.

sparkling - ja, det fungerade uppenbarligen. Jag går stora omvägar om rotvältor, lite oklart varför. Det är ju inte som om jag tror att de ska hasa ikapp mig och dra ner mig under jorden. Eller...

Karins ordöverflöd sa...

Jag är född -52 och redan i min barndom var rotvältefaran utbredd.
Nu har den även gått i arv till barn och barnbarn.
Är det någon som hört talas om någon som fått en rotvälta vält över sig?
Det var nog bara ett påhitt för att hålla vilda barn i schack.

DDT sa...

Karin - någon gång har det kanske hänt. Fast risken är väl störst när man sågar upp välta träd. Då händer det ju att de reser sig. Oavsett, de är lite läskiga. Visst?