torsdag 15 september 2022

Ok Markattan, vad behöver jag?

 

Ful men bekväm
Här är den alltså. Inget antikt, inga jobbiga klädda knappar eller stoppning som behöver bytas ut. Bortsett från en liten skada där jag kört in en rullstol och spräckt tyget, är problemet rent utseendemässigt.

Tyget ser för äckligt ut. Det är flammigt, fläckigt och ser ut att kunna sprida smittsamma sjukdomar av pinsam karaktär. Detta eftersom jag har haft som vana att sätta mig i dessa fåtöljer iförd badrock och handduksturban efter att jag duschat och tyget uppenbarligen inte tål fukt. Jättedålig egenskap för tyg om ni frågar mig.

Så, vad gör jag nu? Det behöver inte bli perfekt och det behöver inte se ut exakt som nu. Det där vecket i ryggen kan jag till exempel leva utan. Jag är helt redo för enkla hacks. Men jag är trött på att täcka över dem med filtar. De halkar runt och blottar alltid någon bit av det fula tyget.

Vad tror ni? Fixar jag det här?

Och vad ska man ha för tyg? Jag har googlat på möbeltyger och de flesta ser rent ut sagt förjävliga ut. Vem vill ha möbler med djurprint? Inte jag i alla fall. 

16 kommentarer:

Anonym sa...

När det gäller möbeltyger håller jag med dej. Men om du köper ett annat tyg, se till att det är tjockt! Det är så irriterande att "ta i för lite" när det gäller tyget. Gjorde det felet en gång med min soffa...
nina

DDT sa...

Tack för tipset, det ska jag tänka på. För om utbudet av möbeltyger består av djurprint och blommor kommer jag att vara tvungen att köpa något annat. Jag vill INTE ha leopardmönstrade fåtöljer. Det skulle ju till och med vara värre än det jag har nu.

Botant sa...

En gång i ungdomen klädde jag om en stoppad soffa med naturfärgad indisk bomull dvs lite olikfärgade naturnyanser.Tålde en del Tyget var en liten aning töjbart vilket var en fördel när jag fästen tyget på undersidan med häftpistol.

Anonym sa...

Du behöver en häftpistol, limpistol, symaskin. Du behöver ett kraftigt tyg och band alternativt ett tvinnat snöre att täcka skarvar med. Ta god tid på dig och jobba från mitten av ryggstödets överkant, nedåt och ut mot sidorna. Om det går så montera isär delarna så har du vunnit mycket tid och pill.

Markattan önskar dig lycka till

Anonym sa...

Sax och måttband kan ju också vara bra att ha...

Markattan

Botant sa...

Min gamla soffa gick att skruva itu. Mycket mer minns jag inte. Om man hittar ett lämpligt tyg kan man ev köpa lite extra och göra snygg rejäl tja svettduk i samma material. Förr hade man konstiga tygbitar överst på fåtöljer och jag har för mig att det var för att folk med flottigt hår inte skulle få direktkontakt med tyget....

Anonym sa...

Ah, du menar antimakassar? Ja det var tider det 😉

Markattan

Botant sa...

Det ordet visste jag inte! Men kollade nu wikipedia o där fanns bilder

Anonym sa...

Ett alternativ är ju att klä om sittdynan och sen måla om hela fåtöljen med färg som funkar på tyg. Det är säkert mycket lättare.

Markattan, sjukt involverad nu 😉

Anonym sa...

https://skattkammarbutiken.se/mala-tyg-med-fusion-mineral-paint.html

Botant sa...

Har man väl börjat med häftpistol så älskar man den och vill använda till mer. Pangpang så lätt.
Botant tydligen också sjukt involverad.....

DDT sa...

Underbart! Ni är ju för härliga.
Jag blev lite sugen på det där med att måla på tyget, men jag tror inte att det fungerar. Tyget är för flammigt och ser ut som om någon har kissat på det. Det har ingen, jag lovar.
Jag tror inte att den går att plocka isär i delar, men jag ska börja sprätta och undersöka saken.

Sax, måttband, häftpistol och symaskin har jag. Limpistol ska omedelbart införskaffas. Och nu har jag varit och tittat på möbeltyg i butik och hittat ett som jag inte hatade. Det var beige och passade alltså perfekt med min personlighet. Dessutom var det extrapris på det. 240 kr metern vilket verkar vara ett rimligt pris om jag jämför med det jag sett på nätet.

Antimakasser tror jag att jag hoppar över. Det är visserligen en klassisk inredningsdetalj, men jag är ändå inte riktigt sugen. Möjligtvis om jag får gäster med väldigt mycket hårprodukter... Äh, vem försöker jag lura. Jag har nästan aldrig gäster.

Anonym sa...

Tror inte att fläckar slår igenom färgen och det går ju att testa men heja dig och lycka till. Jag förväntar mig ständiga uppdateringar.

Markattan

Anonym sa...

Varför inte något rosa fluffigt !

Tigerlilja sa...

Markattan har uppenbarligen koll, hennes råd verkar bra. Jag har klätt om både ett och annat, men jag tänker inte berätta hur jag gjorde. Fast jag kan nämna att när jag hade bytt sadelgjord under en stol så blev stoppningen (krulligt hästtagel) så uppiggat att jag höll på att aldrig få dit tyget på sitsen igen, men ett par dygn med lexikon över gjorde susen. Det blir spännande!

DDT sa...

Anonym - Jag vet inte riktigt vad som fått dig att tro att fluffigt rosa skulle fungera med min personlighet. Men det känns spännande. Tror dock att jag kanske väntar med det till nästa gång jag ska klä om några möbler. Eller till nästa liv. Vilket som nu infaller först.

Tigerlilja - sadelgjord? hästtagel? Ok, där talar vi mycket mer avancerad tapetsering än det jag tänker ägna mig åt. Det här är ju ett par billiga 90-talsfåtöljer som jag bara klär om av nostalgiska skäl. Det sköna med detta är ju att det faktiskt inte gör något om det inte blir så bra. Ingen expert kommer någonsin att stå i Antikrundan och fördöma mitt amatörmässiga försök. Blir det riktigt dåligt så hamnar de på tippen.