tisdag 2 februari 2021

Toppen

Det här var ju något av en utmaning. Det är inte mycket i tillvaron som är direkt toppen just nu. Men efter idogt tänkande (ok, 30 sekunders fundering) kom jag på en sak som faktiskt är toppen.

De här rostfria besticken från Ikea.

De är faktiskt bra på riktigt. Jag har haft dem i minst 25 år och de ser ut exakt som de gjorde när jag köpte dem. Perfekt ju.

Eller det hade ju varit perfekt om jag inte hade tappat bort ett par delar. Och att Ikea naturligtvis inte säljer dem längre. Säkert ett klokt beslut rent affärsmässigt - hur ska de annars kunna sälja några nya. De går aldrig sönder och verkar inte påverkas det minsta av diskmaskinen. Jag tror inte ens mössen skulle rå på dem. (Till skillnad från andra, betydligt dyrare bestick jag köpt. Skäms Duka!)

Nu har jag fyra uppsättningar kvar och är seriöst orolig för att tappa bort någon mer del. Fast å andra sidan har jag inte haft middagsgäster sedan i januari 2019, så... jag kanske klarar mig med färre.

Har ni några överraskande bra grejer? 

Jag hoppas verkligen att morgondagens ord är enklare. Typ tv-personligheter jag retar mig på eller varför äggplanta är det fulaste grönsaksnamnet. 

3 kommentarer:

Markattan sa...

Ja jag har, radio med headset för att plugga in i öronen vid sänggående. P1 på låg volym så sover jag som en klubbad hela natten. Mycket, överraskande rent av, bra grej!

Markattan

Botant sa...

Marinblå jacka från typ Röda Korset men det står Marks and Spencer i den. Regntålig något halvtjockt foder. Har den när jag vardagshandlar uträttar nära ärenden, har nog haft den i 15 år? Den är så menlös så den aldrig blir vare sig modern eller omodern. Till och med reflex i nederkant på ryggsidan. Jag tvättar den i och för sig nästan aldrig (vilket skull ge slitage) då det mest regnar här året om och inte direkt springer mig svettig. Men jag förstår mig inte på mig då jag emellanåt köper nya jackor men ändå har denna ideligen.

DDT sa...

Markattan - åh somna till pratradio är ju helt underbart. Fattar att du sover gott. Det är något väldigt tryggt i att somna när man hör röster. Jag gissar att det är något som hänger kvar sedan man var liten och hörde teven och sina föräldrars röster från vardagsrummet .

Botant - Menlösa kläder är grymma. Aldrig för fina eller för fula för tillfället. Men det är lustigt att man känner sig tvungen att köpa något nytt då och då, när man ändå alltid återgår till den där bekväma favoriten. Låter som ett väldigt bra köp!