onsdag 2 februari 2022

Familjehistoria

När min mamma fick sin allra första lön köpte hon en handväska till min mormor. 

Själv ville jag inte vara sämre (jag hade ju blivit matad med den här historien sedan jag lärt mig stappla runt på mina feta små fötter) så när lönen kom för det statistjobb jag fick som 9-åring så skulle det förstås shoppas present. Frågan var bara vad?

Lösningen uppenbarade sig när vi var på vernissage och mamma uttryckte sin förtjusning över en liten skulptur. Jag sneglade på priset och blev förvånad över hur oväntat rimligt det var. 

"Den får du av mig" kläckte jag ur mig på det mest självsäkra vis en rätt outhärdlig nioåring kan tänkas prestera.

"Är du säker?" frågade min snälla mamma och blev väldigt glad när jag framhärdade. Klart att världens bästa mamma skulle få en fin present.

Jag hade missat en nolla på priset. 

När jag väl förstod det var det ju försent att backa. Man tar inte tillbaka en present, så mycket fattade jag redan då. Även om mer än hela månadslönen försvinner. Men det sved lite, det gjorde det. 

Idag är jag rätt nöjd över att jag inte köpte en handväska. Den hade garanterat varit utsliten för länge sedan. Men den lille stolen finns kvar och har fått en hedersplats på spiselkransen.

Köpte ni något kul för era första löner?

8 kommentarer:

Markattan sa...

Min första lön fick jag när Hedenhös befolkade en del av världen så det minns jag verkligen inte. Men du la din på en fin grej ju. Grattis!


Markattan

DDT sa...

Det var väl ungefär samtidigt som jag fick lön då. Gissar att du inte blivit indoktrinerad med ”första lönen-berättelser” från barnsben. För då hade du garanterat kommit ihåg vad du hade köpt.

Sparkling sa...

Jag var absolut inte så storsint att jag köpte något åt någon annan, jag slösade säkert bort dom på saker som cigg och LP-skivor till mig själv. Minns att jag inte hade något bankkonto de första månaderna jag jobbade, så jag fick gå till banken och hämta ut pengarna kontant. Sen förvarade jag dom i en cigarrlåda under sängen. Det var tider det.

DDT sa...

Ok, nu börjar jag känna mig utsatt för ett lurendrejeri här. Jag har vuxit upp med uppfattningen om att det här var något man bara gjorde när man började tjäna pengar. Så är det alltså inte? Eller är det bara ni som är helt hjärtlösa? Nej det tror jag nog ändå inte. Hmm...
Nåja, jag har en fin liten stol. Det har inte ni. Pilutta er!

Botant sa...

Sommarjobbade och som jag minns det fick vi lön varje vecka i ett litet papperskuvert,kan det stämma? Eller har jag förstorat upplevelsen? Sedlar och skrammel var hursomhelst uträknat på öret för varje person.Jobbet på tvätteriet var skitjobbigt i sommarvärme och det enda jag tydligt minns jag köpte var citronkolor för att öka energin och minska tristessen. Minns inte ens vad man hade för matsäck. Nåt mer än kolor måste jag ha livnärt mej på? Stämpelklocka ja, kylförvaring av mat kan jag däremot inte minnas. Längesen

Småländskan sa...

Min första lön spenderade jag på wienersnitsel på den lokala restaurangen som låg jämte min första arbetsplats. Arbetsplatsen där jag tillbringade mina första 25 arbetsår. Då var jag långt ifrån van att äta på restaurang. Bodde hemma med sjuk mamma, så naturligtvis blev det att "hjälpa till" med både det ena och det andra. Tuffa tider, men inget jag ångrar, då det fick mig att inse en del och att bli vuxen,ta mitt ansvar. Idag kanske jag tycker det gick lite för fort..

Småländskan sa...

Vem kom innan Hedenhös? Oavsett vem, så tror jag att jag drogs i håret tidigare. Kanske inte bokstavligt,men ni fattar. Min första månadslön,inklusive hur mycket övertid som helst, bestod av ca 600:-. Har jag sagt att jag är 70+ och arbetade mig uppåt på löneskalan? En skala som idag ger mig en riktigt bra (nåja) pension. För många år sen snackade jag ofta med ungdomar om löner.Jag,utan utbildning, har större livslön än flera med mångårig utbildning. Det betyder inte att dagens ungdomar inte ska läsa, satsa på utbildning. Det betyder nog bara att barn och ungdomar numera har det betydligt tuffare än jag hade då.

DDT sa...

botant - tvätteri på sommaren? Du milde. Jag kan bara föreställa mig hur varmt det måste varit. Jag jobbade en tokhet sommar på konditori och den bästa stunden på dagen var när jag fick byta om från min svettiga nylonrock i missklädsamt orange färg, till mina egna kläder som jag förvarat i frysen hela dagen.

småländskan - vad kul med någon som kommer ihåg vad de köpte för första lönen. Wienersnitzel är ju jättegott. Min första fasta månadslön gav mig 2999 kr efter skatt. Min hyra låg på 1000 kr. Det var inte fett, men det gick.