lördag 5 februari 2022

Fest

På samma sätt som ordet röja har bytt betydelse med åren (från ohemult partajande till något man ägnar sig åt iförd skyddskläder med motorsåg i handen) har ordet fest fått en något annorlunda innebörd de senaste åren.

Vi har haft fröbytarkväll. Och druckit Loka Päron.

Nu kommer jag troligtvis behöva bryta ny mark för att få plats för alla pumpor, meloner, squashvarianter och jordmandlar jag tydligen ska odla i år. Men det kan det ju vara värt.

Och elva olika sorters tomater är väl rimligt?

För att inte tala om alla rabatter jag måste anlägga för att få plats för den bisarra mängd blommor jag helt plötsligt tycks ha blivit intresserad av att odla.

Hur mycket av detta som kommer att överleva ens tills det är dags för utplantering? Kanske inte så mycket. Men låt en kvinna drömma. Det är februari. Jag behöver den här fantasin.

6 kommentarer:

Botant sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Botant sa...

En av mina amaryllisar har fina frön. Jag älskar amaryllis men undrar om jag verkligen ror i land frö till lök. Fungerar det verkligen? Nån mening med att sätta frön måste det ju finnas. En gogglesökning gav svaret att det tar många år innan en sån liten jäkel får kraft att blomma. Ack ja. Fast jag borde testa om den kan gro i alle fall....
F från Frön och Fröfest eller kanske Förfest. Råkade stava Fel Först

Markattan sa...

Åh, det där känner jag igen. I år ägnar jag min kraft endast åt aklejor och måste ordna en rabatt åt 24 olika sorter. Inte en grönsak i sikte.

Markattan

DDT sa...

Botant - klart att du måste testa att sätta amaryllisfrön! Vad gör det om det tar tid? Fatta vilka möjligheter till blomskryt du får om du lyckas dra upp dem från frön. Det skulle ju vara hur imponerande som helst!

markattan - inga grönsaker? Hmm, kanske är det dit jag är på väg. För de senaste åren har jag börjat tycka att det är lite kul med blommor. Det brukar gå sådär. I år planerar jag att misslyckas med vallmo i olika färger.

Sparkling sa...

I know the feeling. Såklart måste man ha bifftomater, vanliga tomater, cocktailtomater, pastatomater, höga sorter, låga sorter, tidiga sorter, sena sorter, sorter för växthus, sorter för friland, nån (läs: 10) sort som är "gammalt kulturarv" nån (läs: 10) sort som är från forna Sovjet eller Tjeckoslovakien och sen står man där med 800 plantor som ska skolas om och avhärdas och det som i februari verkade vara en rimlig plan har nu övergått till att vara ett heltidsarbete. VARTENDA ÅR :D

DDT sa...

Hur kommer det sig att jag varje år lyckas glömma att även om det är enkelt att peta ner frön, så är det ju ett rent litet helvete att avhärda, plantera om och plantera ut. Man måste ju vara mer än lite dum i huvudet?