lördag 19 februari 2022

Förlåt

Det tycks inte hjälpa hur många gånger jag ser curling på tv, jag verkar bara inte kunna fatta varken poängräkning eller själva spelet.


Kanske beror problemet på att jag inte kan låta bli att fokusera på helt fel saker. Som det imponerande med att de varken ramlar över eller sparkar undan någon av de curlingstenar som redan ligger och skräpar på isen. Eller det fascinerande faktum att ingen verkar sträcka sig trots den där fullkomligt onaturliga ställningen de har när de släpper iväg stenen. Jag skulle kanske klara av att göra det en gång utan att skada mig allvarligt - de håller på i timmar.

Men himla kul med ett guld till Sverige. Det var vi säkert värda. Gissar jag. Fattade inte så himla mycket av det jag såg. Men ändå. GULD! 

5 kommentarer:

Botant sa...

Instämmer. För mej från landet verkar det som om denna sport bara utövas på TV. Har aldrig hört nån som curlat på is men den dyker upp vart fjärde år i alle fall. Curling är vanligtvis vad föräldrar gör hemma. Och nåt som jag inte heller orkade begripa var detaljerna i konståkning när dom satte ner foten aningen fel. Sen var dom så väldigt många, väldigt unga, väldigt tunna och jag tyckte så synd om dom som ramlade. Blev tröttsamt och lite oroligt när det var sisådär 50 eller om det var fler. Jag övergav dom

DDT sa...

Här i Göteborg finns faktiskt ett ställe dit man kan åka och prova på curling. Det har jag aldrig gjort. Delvis pga risken att sträcka sig på något nesligt sätt, eller att slå ihjäl sig när man halkar på isen eller snubblar på de andras stenar.
Fattar för övrigt inte mycket av konståkning heller. Svårt det där med bedömningssporter. Känns aldrig som om det kan bli riktigt rättvist.

Sparkling sa...

Jag begriper ABSOLUT INGENTING när det gäller curling. Ändå är det spännande på något obegripligt sätt. Kollade nu när lag Edin tog guldet, och plötsligt var det bara avgjort fastän de hade en sten kvar? VARFÖR? De hade lika gärna kunnat säga att de skulle spela ytterligare 10 omgångar, jag hade gått på det. Sen hörde jag att till och med Niklas Edin hade fått fråga "vi har väl vunnit"? så det verkar inte vara solklart för dom heller, hahaha.

DDT sa...

Men visst är det spännande. Man sugs ju in i tv-sändningen trots att man samtidigt kliar sig i huvudet och undrar vad som egentligen händer. De spelar i evighet, får nästan inga poäng alls och sedan är det plötsligt slut och någon har vunnit. Jag är fascinerad!

Wille sa...

Trodde ju att curling var ett sällskapsspel!