tisdag 15 mars 2022

Ett bistert uppvaknande

Jag vill ju gärna tro att jag är något av en minimalist.

Jomentjena!

Efter noggrant funderande och många djupa tankar (i ungefär 15 minuter) tackade jag ja till lägenheten med kakelugnen. Så nu ska jag alltså flytta. Om 1,5 månad. Till en lägenhet som är nästan 30 kvm mindre än den jag har idag. 

Min första tanke: Lätt. Jag har inte mycket möbler längre och en hel del av de jag har kommer jag att skicka till återvinningscentralen.

Nästa tanke: Fast vinden är ju förstås något av ett katastrofområde...

Och sedan: Hur mycket saker har jag egentligen tryckt in i alla garderober och skåp? Och hur många köksapparater kan en människa egentligen behöva? Orkar jag sälja golfgrejerna? Vad gör jag med alla linnedukar? Och böckerna... Vad ska jag göra med alla böckerna? Hjälp!

Trots att det inte var länge sedan jag rensade ut 25 procent av alla böcker har jag fortfarande fem extra höga Ivar-hyllor fulla med böcker. Bara böcker. Inga jävla prydnadsföremål i mina bokhyllor.

Nu: Fullskalig panik!

Den enda fördelen jag kan se är att det i alla fall ger lite omväxling till oron över läget i världen.

11 kommentarer:

MIa sa...

Stort grattis, är så avis nu. Har alltid velat ha kakelugn, gör inget alls att den inte fungerar. Älskar f ö att flytta, man måste liksom verkligen ställa sig själv mot väggen och faktiskt ta lite tuffa beslut ang alla pryttlar man äger. Det kommer bli toppen!

Anonym sa...

När jag flyttade lät jag en firma ta hand om allt packande och själva flytten. Sedan tog jag ledigt en vecka och packade själv upp allt i högar. Spara, slänga eller skänka. Det var liksom lättare att göra det pa nya stället när man har en bättre uppfattning om vad som far plats och passar in.

Lycka till!

Annika

DDT sa...

Mia - älskar att flytta? På allvar? Undrar om jag gör det? Lite svårt att veta eftersom jag inte flyttat på över 30 år. Men det vore ju toppen om jag också känner så.
Kakelugnen fungerar förstås inte. Så egentligen är det ju bara en väldigt stor och otymplig ljusstake. Men fint är det ju. Och jag har ju öppen spis på landet att elda i, så det är kanske inte så noga.

Annika - Tack! Det där hade ju varit en bra idé om det hade varit möblerna som varit problemet. Men jag planerar att göra mig av med rätt mycket och börja om. Det är alla prylar, textilier och böcker som ställer till det för mig. Så jag ska försöka rensa innan flytt. Men hade jag använt en firma så hade jag nog gjort som du. Jag tänker använda mig av kompisar och då vill jag inte att de ska behöva bära mer än det allra nödvändigaste.

Botant sa...

Prio nr 1 är att inte få ryggskott. Halva lådan med böcker och sedan typ kläder...Kan bli lite konstig märkning men är logik efter hur verkligheten ser ut...

DDT sa...

Botant - Absolut högprioriterat. Fast hälften kläder/hälften böcker blir svårt. Kläderna lär ta slut efter 4 kartonger. Där har jag varit mycket duktigare på att rensa. Att inte slänga böcker sitter så himla djupt inrotat i mig. Men man kan ju inte skänka bort dem heller. Alla hjälporganisationer har för mycket böcker redan - åtminstone de i min närhet.

MIa sa...

Börja i tid med rensningen bara så kommer du säkert gilla flytteriet. Och böcker, massproducerade och går alltid att få tag i igen om du skulle rensat ut en för mycket. Spara endast sådana som skall läsas igen.

DDT sa...

Mia - jag följer ditt råd och har redan tömt nästan två hyllplan. Hej vad det går!

Botant sa...

Imponerande boksamling. Jag har ett antal hyllor men de är spridda i olika rum. Tror att den årliga tillväxten har minskat till ganska nära 0 sedan jag fick möjlighet att låna elektroniskt. Det är skillnad på att ligga o läsa vanlig bok men det oemotståndliga suget efter nyutkomna med bibliotekskö det har försvunnit. Man loggar bara in o snabbläser ebok.Ibland kan man låna rediga boken lite senare.

Wille sa...

Oså kul , mindre! Lättstädad. MEN, DU kastat väl inte linnet. Vet du hur mycket arbete ochmöda som ligger bakom linnet! En gång i tiden låg folk på halmbädd!!

DDT sa...

botant - jag har faktiskt också slutat köpa böcker. Idag försöker jag hålla mig till att låna och lyssna. Undantaget om det är någon författare jag känner. Då köper jag för den goda sakens skull.

wille - nej, jag lovar att inte kasta linnet. Det jag inte behöver kommer att gå till Röda korset. Kvaliteten är ju fantastisk, men vad hjälper de när de ligger i decennium efter decennium utan att någonsin användas.

Wille sa...

Kära du; den gråa vardagen blir till glädje då du använder ditt gamla fina linne. Ta en riktig lång titt, se glansen( du har väl manglad helst gammal stenmangel). Se hur varpen är lagd, kanske till och med rosengång!