fredag 25 november 2022

Black Friday

Ska ni shoppa något idag?

Jag ska det troligtvis inte. Det är aldrig någon vidare rea på bacon och wienerbröd. Och det är nog (bortsett från verktyg) det enda som skulle kunna få mig att köa utanför en affär.

Nej, nu ljög jag. Ibland följer jag med vänner när det är utförsäljning någonstans. Som på Lexington. Men efter att ha sett samma diarréfärgade handdukar tre år i rad tappade jag faktiskt lusten att hänga med just dit.

Fast jag skulle faktiskt behöva är en matta, en tv-bänk, en ny pump och en liten varmvattenberedare från den här sidan om 90-talet. Äsch, orka!

Anar jag lite konsumtionskritik här, kanske?

Det är lika bra att hålla sig undan. För även om jag inte gillar att shoppa så händer det att jag drabbas av bristande impulskontroll och då kan jag komma hem med ungefär vad som helst.
En sådan här kanske?

6 kommentarer:

MIa sa...

Passar på att handla på Apotea då de har ännu bättre priser än vanligt denna vecka. Har även haft span på en morgonrock sedan i somras och den kommer jag också gå och köpa idag.

Småländskan sa...

Nej, köper ingenting! Däremot verkar de flesta andra i stan vara på köpefest. Alla stora parkeringar vid köpcentrarna (heter det så?) och i innerstan var fullbelagda på tidig em idag. Kaos! Undrar vilka som är lediga en fredag mitt på dagen , förutom mina kompisar pensionärerna? Fattar inte riktigt detta med hur illa och dålig ekonomi "alla" har när de är överlastade med varor och alla platser på restauranger, caféer och andra matställen är knökafulla. Nej, sluta gnälla - vi har det så jäkla bra jämfört med andra i omvärlden. Min åsikt och den står jag för, trots att jag själv märker stor skillnad ekonomiskt mot tidigare.

DDT sa...

Mia - men det där låter ju som två riktigt smarta köp. Apotea hade jag också kunnat tänka mig att handla på. Det ska jag komma ihåg till nästa år. Har du dessutom spanat på en produkt sedan i somras så vet du ju att det nedsatta priset är på riktigt och inte en bluff!

Småländskan - det var massor av folk inne på NK när jag cyklade hem vid fyra-tiden. Men det är väl inte förstahandsvalet av butik för dem som på riktigt känner av de skenande priserna. Och ja, vi har det väldigt bra i jämförelse med väldigt många. Men visst märker man att priserna gått upp. Även om man som jag mest handlar mat.

Anonym sa...

Jag handlar inget just nu men vet ju att folk passar på nu att köpa julklappar och annat som väl är lite extra viktigt för barnfamiljer. Jag känner mig privilegierad som inte behöver handla men kan. Skänker däremot varma kläder och pengar till Ukraina i år.

Markattan

Anonym sa...

Aldrig i livet att jag frivilligt trängs i butiker och köpcentrum med nagot hitte-pa-tema. Jag köper bara grejer jag behöver när nagot gar sönder, jag avskyr shopping. Mat handlar jag pa em när det är lite folk.

Tur att jag har allt jag behöver, sa jag störs inte av stigande priser. Dessutom bor jag i ett varmare klimat, sa jag har inte ens behövt sätta pa värmen än. Jotack, jag vet att jag har det bra, och är tacksam för det.

Annika

DDT sa...

markattan - klart att folk passar på. Det som stör mig är att så många av butikerna fuskar med priserna. Det är ju extra fult när folk verkligen behöver extrapriser.
Bra idé att tänka lite extra på Ukraina till julen. Det är mycket de behöver.

Annika - I ett varmare klimat? Vilken lyckost du är! Jag gillar i och för sig inte värme något vidare, men jag ogillar höga elräkningar ännu mer. Och det är ju trevligt att se solen någon gång ibland. I Göteborg är det lätt att börja tvivla på att den ens existerar.