fredag 10 juli 2020

Bra för självförtroendet

När salladslöken växer två mm i veckan och kräver motljus för att ens kunna upptäckas och bara 18 av 300 morotsfrön har grott, då är det himla skönt att ha en växt som man kan lita på.
Sqashen levererar! Som vanligt. Den såddes samtidigt med salladslöken men har meterlånga blad och har redan börjat producera grönsaker. Åt den första i en sallad igår.
Synd att de inte är så himla goda, bara.

Kålrötterna växer också bra faktiskt. Så klart. De är ju också bara lagom goda.
Om jag vill bli en lyckad odlare ska jag alltså satsa på äckliga grönsaker?
En egen avokadoodling?
Aubergine?
Kan det vara ett framgångsrecept?
Vilka grönsaker gillar ni inte? Har ni några tips?

6 kommentarer:

Tigerlilja sa...

Jag har förstått att friterade zucchiniblommor lär ska vara delikat. Och då slipper man ju några kilo färdiga också.

Snigel sa...

Om jag var du, skulle jag prova odla avocado - för att misslyckas, alltså. Avocado går fetbort för mig, då det är superäckligt. Jag förstår inte hur folk kan gilla sånt. *ryser*

September sa...

Persilja.
Om det nu är en grönsak. Äcklig är den hur som helst.
Avokado och kålrot trivs i min mun.

Markattan sa...

Brysselkål... gråter jag inte värst över om den skulle misslyckas.

Markattan

Botant sa...

Jordärtskockor. Övervintrande rotsak, sprider sig som ogräs här.

DDT sa...

tigerlilja - det har du rätt i. Jag har faktiskt funderat på att testa det. Ser ju kul ut om inte annat.

snigel - avokado är vidrigt så med min vanliga tur skulle de antagligen trivas utmärkt här.

september - du vet inte hur rätt du har.

markattan - där sa du något. Brysselkål är inget vidare, så det blir antagligen en total succé i trädgårdslandet.

botant - ja se där. Ytterligare ett starkt förslag. Jordärtskockor smakar väl okej, men jag får ont i magen av dem. Så de måste ju så klart växa som ogräs.