onsdag 2 december 2020

Meningslösa funderingar om helt oviktiga saker

Hur gammal måste man vara för att komma ihåg Bayonneskinka? Inte den äkta namnskyddade franska varianten, alltså. Utan det där som kallades Bayonne förr i tiden, men inte hade den minsta likhet med lufttorkad skinka. Men som man ändå trodde var lite fint för att man inte visste bättre. Är det någon mer som minns det pålägget?

Jag blir mer och mer förundrad över att man brytt sig om att göra en nyinspelning av I vår herres hage. Vad skulle det vara bra för? Nyinspelningen tillför inget utom möjligtvis bättre bildkvalitet. Och nye Tristan har inte alls samma charm som den tidigare. Om den här killen varit med i Harry Potter så hade han garanterat hört till Slytherin och varit kompis med Malfoy. (Okej, det här kan bita mig i rumpan eftersom jag är rätt ansiktsblind - han kanske spelar en jättemysig kille i Harry Potter?)

Trots flera dagars funderande har jag inte lyckats bestämma mig för om jag tycker att den här belysningen är mysig eller fruktansvärt kitschig.


Ja, jag har haft lite för mycket tid att tänka den senaste tiden. Men det har väl alla?

4 kommentarer:

Markattan sa...

Skinkan ja, den minns jag och inte med någon större glädje.

Belysningen är så där rysligt kitschiga så jag får lite klåda.

Just nu behöver jag all tv-produktion oavsett kvalitutta, bara jag får vila och tänka på annat än jobb.

Markattan

Sparkling sa...

Den skinkan minns jag. Där jag kommer ifrån uttalades den dessutom ba-jåååne-skinka eftersom det ju skulle vara lite fint.
Och jag är böjd att hålla med om I vår herres hage. Tyvärr. Som jag såg fram mot denna produktion, men det enda det tillför är snygga landskapsbilder i hög bildkvalitet. Men i övrigt är det ingen förbättring. Gillar inte hur de har gjort Tristan och själva dynamiken mellan Tristan och Siegfried är ju helt platt. Och varför ska de göra om alla händelser? Näe, det var bättre förr. När man kunde äta snedskuren Skogaholmslimpa med Bayonneskinka till lördagsunderhållningen.

DDT sa...

markattan - visst var det helt vanlig skinka med mörk kant? Jag trodde att det var lite fint. Men det var ju som sagt många år innan jag upptäckte sådana saker som pata negra och brieost. Jag gissar att alternativen var kalvkorv och hushållsost.
Ja, belysningen är nog mest kitschig, men det är ju järntorget och där lär det ju inte bli snyggt oavsett vilken belysning man sätter upp. Gissar att det ska påminna om körsbärsblommorna som finns där på våren.
Jobbar du som ett skållat troll nu? Stackare! Då kan man inte hålla på och bry sig om saker som kvalitet på tv. Ibland räcker det med rörliga bilder.

Sparkling - Jag hade en mamma som var rätt stolt över att hon läst franska så jag fick nog lära mig ett mer franskklingande uttal. Åh Skogaholmslimpa... Fast hette det inte sötlimpa på den tiden? Eller var det bara så den kallades i Göteborg? Gott var det i alla fall. Då. Nu verkar de ha försämrat receptet. Eller så har mina smakpreferenser förändrats. Jag är inte säker på att jag skulle tycka att Razzel var utmärkt underhållning nu.

Baronessan sa...

Bayonneskinka skulle det alltid vara när farsan handlade. Inget annat dög.
Ordet är kitsch.