tisdag 12 juli 2022

Vad dålig jag är på att semestra

Missförstå mig inte, det är verkligen jätteskönt att vara ledig. Men är det inte meningen att det ska vara roligare? Och lite mer avkopplande? Hittills verkar jag mest ha gjort jobbiga saker.

En skottkärra full av tråk

Som att såga. Det har tyvärr visat sig att det inte alls är lika roligt att såga upp träd i hanterbara bitar, som att fälla dem. Jag har fällt hur många träd som helst. Som nu måste sågas upp. Fast först måste jag hitta dem bland det höfthöga sly och gräs som hunnit växa upp sedan jag fällde dem. Det blir spännande. Verkligen. Grattis till mig.

Okej, här kände jag mig lite redig.

Handtagen på min grill hade gått sönder. Så jag täljde nya och kände mig som Ernst i flera minuter tills jag upptäckte att passformen blev aningen tvivelaktig.

Kan du vara vänlig och hålla ett år till, tack?

Mitt altanbord håller på att ruttna. Det var ju tråkigt. Jag har inte lust att köpa ett nytt så nu hoppas jag att ett lager färg kan hålla ihop det tillräckligt för att klara den här säsongen. Om jag bara låter bli att ställa något tungt på tredje brädan från höger så kan det gå. Annars finns ju alltid silvertejp.

Skrapa och kitta fönster. Kul? Nej. 

Det här jobbet borde man förstås göra enligt alla konstens regler. Ta bort all färg till trärent, olja, kitta om, och måla tre gånger. Det borde man. Det kommer man inte att göra. Man kommer att fuska och göra något slags halvmesyr. För man kommer vara upptagen av annat. Nämligen...

Innehåller ca 1 miljon delar

Montera ett växthus. Det ska bli spännande. Jag fick nervösa ryckningar i högerögat bara av att öppna monteringsanvisningen. Men jag har snälla kompisar som har lovat att dyka upp med skruvdragare i utbyte mot mat. En av dem är dessutom sjukt händig så det kanske löser sig.

Jag hoppas verkligen att ni har vett att ägna er åt något roligare.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har aldrig förstatt mig pa det här med sommarstuga. Mina föräldrar hade husvagn och jag tvingades som ung att följa med, alltid till samma camping. För mig är semester att resa iväg, och när ekonomin senare tillät bo bra. Se nagonting nytt, träffa främmande människor, pröva exotisk mat, och inte ha en massa masten.

Nuförtiden är det förstas lite annorlunda, jag har rest färdigt och trivs väldigt bra hemma.

För mig later det inte som semester att hugga ved och ta hand om en stuga. Tur att vi är olika!

Annika

Anonym sa...

Annika - Jag håller till viss del med. Att hugga ved är inte mycket till semester. Men stugan är ändå mitt livs bästa köp. För även om det var sjukt roligt att tågluffa när man var ung, så har jag aldrig varit på en resa där jag inte varit uttråkad en stor del av tiden. Det är kul att se nya saker under ungefär en dag, sedan blir det tråkigt. Och äta kan man ju bara göra ett begränsat antal gånger per dag. Strandliv är avskyvärt efter en timme. Värme är äckligt. Alltså, du ser ju... jag är typ sämst på att åka utomlands. Kanske hade jag tyckt att det var roligare om jag åkt på resor med något specifikt syfte - klättra (hu), rida, lära mig laga mat etc. Men vanliga resor gör mig otroligt rastlös. Jag vill göra något! Och det är där stugan landar så bra. Det finns alltid något att göra.

Jag är fullständigt medveten om att det låter galet att bli uttråkad av att resa, men jag har förlikat mig med tanken på att jag uppenbarligen inte får ut lika mycket av det som andra. Ändå inbillar jag mig att jag säkert kommer att göra några resor till i framtiden. Men det får bli när jag har mer fritid. Kan ju inte slösa de få semesterveckorna på sådant :-)
DDT som visst inte var inloggad

Anonym sa...

Jag fattar helt grejen med stuga och har lagt ner resandet. Nu har jag varken stuga eller reser men ett hus förväntar sig ju också lite omsorg. Nästa steg blir att köpa ett permanent boende på landet, i skogen men absolut utan nära grannar. Det får dock vänta till pensionen.

Markattan

Botant sa...

Älskar att vara nära träd och blommor,får en andäktig känsla när de enklaste blommor återkommer igen o igen nästa år. Eller sitta ute o titta upp mot träden.Gå ut 5 minuter och man behöver varken resväska eller biljett. Med åren har jag lärt att man skall vara snäll mot sig själv. Gräs växer inte över takåsarna om man inte orkar klippa. Man får vara rationell, ta det värsta eller det man helst vill. Det är ingen tävling. Fast granne är väl rask, men de är yngre o friskare. Jaja

DDT sa...

markattan - ett hus kräver ju massor av omsorg. Jag fattar inte hur folk orkar ha både hus och stuga. Men lägenhet och stuga funkar toppen. Planen var alltid att skaffa en lägenhet närmare torpet efter pensionen (eftersom torpet verkligen är ett torp utan direkta bekvämligheter. Men nu vet jag inte riktigt. Vi hade säkert haft det toppen om vi varit två, men jag är inte helt säker på att jag kommer att trivas med att göra det ensam. Nåja, jag har ju några år på mig att fundera på saken.

botant - jag håller med dig. På landet är det bara att gå utanför dörren för att känna att man upplever något. Och helt plötsligt har det blivit intressant att att kolla på fåglar. (Lite skrämmande, men det är lika bra att släppa alla tankar på att vara cool. Det tåget har gått för länge sedan.)
Du har dessutom helt rätt. Allt behöver inte göras.

Tigerlilja sa...

Intressant att montera växthus! Jag köpte en gång ett litet, som skulle monteras. Tjo. Min äldste son hjälpte mig och hans dåvarande flickvän stod bredvid och försökte komma med upplysningar. Vi var inte tacksamma, varken jag eller sonen, och det tog mycket riktigt slut. Fö blåste växthuset sönder i en höststorm, så jag önskar dig bättre lycka med alltihop.

Botant sa...

Dessutom ersätter stuga till viss del gym. Friskvård

Anonym sa...

Jag tycker inte du är dalig pa att semestra, med tanke pa hur länge bloggen blivit ignorerad :).

Annika

Botant sa...

I brist på nya inlägg på bloggar så kollade jag auktioner. Titta vilka konstiga rosa defekta strutvaser folk budar på! Om du behöver inreda mer...
https://har.auction2000.online/auk/w.object?inC=HAR&inA=20220618_0641&inO=45

MIa sa...

Saknar dig och dina uppdateringar. Hoppas du inte slutat blogga.