onsdag 13 september 2017

Sist på bowlen

Kolla!
Jag har lagt min mat i en skål.
Det skrivs hela böcker om sådant. Jag har inte riktigt fattat vitsen, men någonstans gissar jag att det hänger samman med något slags hälsotrend.
Eller så handlar det kanske om att många maträtter gör sig bättre på bild om man lägger den i en skål istället för på en platt tallrik där såsen flyter ut och ser oaptitlig ut? Jag misstänker att #korvstroganoff inte är topp tio på instagram.

Nå, när jag nu har uppmärksammat det kan vi alla lugnt räkna med att trenden redan är långt förbi sin peak och att det snart kommer något nytt och festligt att skriva kokböcker om.
Jag hoppas bacon!

10 kommentarer:

Markattan sa...

Ser snyggt, gott och nyttigt ut. Synd att du inte toppade... med lite finhackad, knaperstekt bacon.

Markattan

* Snigel * sa...

Jag misstänker att "bowl-trenden" beror på att de flata tallrikarna är odiskade. Det går utmärkt att äta ALL mat, från soppa till palt, i en skål - men försök äta soppa på en flat tallrik...

För övrigt är jag så gammaldags att jag inte ens har några skålar, jag har djupa tallrikar. ;)

DDT sa...

markattan - Allting blir tydligen nyttigare i en skål. Eller så är det något annat som är bra med skålen, kanske? Jag har inte orkat läsa på riktigt. Mattrender är inte min starkaste gren.

Snigel - djupa tallrikar? Gud så 1990. Fast i övrigt har du rätt om det där med disken. I just mitt fall var det en bidragande orsak till att maten hamnade i en skål. Jag hade även kunnat välja att äta ur en degbunke - men det verkar inte vara så trendigt. Än...

Markattan sa...

Nyttigt mest för att du har lagt grönt i skålen. Stroganoff är ju nästan alltid gott. Mattrender är inte min starka sida såvida man inte räknar hunger=mat som en trend?

Markattan

tigerliljan sa...

Det räknas väl knappast att hälla sin ärtsoppa i djup tallrik? Fast det gjorde jag i dag.

DDT sa...

markattan - jag kan inte tänka mig att hunger är trendigt. Det låter inte rätt någonstans.

tigerliljan - alltså, jag får ju erkänna att jag inte orkat sätta mig in i den här trenden riktigt. Men jag tror att du hade varit helt rätt på det om du inte skrivit "djup tallrik". Jag tror att det måste kallas bowl för att räknas. För övrigt är ärtsoppa gott!

nillas liv på pinnen sa...

Två personer på mitt jobb som har koll på alla slags trender köpte djupa tallrikar (för platt mat) till personalrummet redan för ett par år sedan så då var det utan tvekan trendigt. Randiga djupa tallrikar, stora som hus. Tvår år är lång tid i trendvärlden, så min gissning är att djupa tallrikar numera är otrendiga. Men kör på du!

Småländskan sa...

Bara att konstatera att jag är den mest otrendiga som finns. Jo, jag har djupa tallrikar för soppor och sånt, flata dito för inte soppliknande mat. Och, visst ja, jag har såna där skålar också, men i dem lägger jag "röror", räkor, avocadogrejs, sånt, alltså sånt där som var trendigt för... ganska många år sen. Men likväl riktigt gott nu som då.
Märkligt, men det funkar ju!
De där fyrkantiga, trendiga sakerna tror jag mest på att det ska se snyggt ut när tv gör matprogram.
Egentligen skiter jag fullständigt i såna trender. Jag har mina gamla matserviser, en och annat lite mera "modern" och det funkar alldeles utmärkt.
Är det som serveras gott, är det sällan nån som ser på vilken form tallriken har. Så är det i min värld.

Anna Christina sa...

Korv stroganoff är så gott. Har oförskyllt fått en plats långt bak i kulissen. Nej, mer Stroganoff åt folket. Nästa gång ska jag testa att äta min ur en skål jag också.

DDT sa...

nilla - nja, det fick nog bli en engångsföreteelse. Maten smakade fortfarande robotröv, så jag orkar inte anstränga mig med detta. Man äter uppenbarligen inte sååå mycket med ögonen.

Småländskan - ska man ge ut en ny kokbok om dagen (vilket görs i Sverige) så måste man ju hitta på något nytt sätt att servera maten eller kanske någon obskyr grönsak man kan skriva om. Det KAN bara inte behövas ytterligare en bok om kladdkakor!

Anna Christina - Testa du, jag tyckte inte att det lyfte smakerna något värst. Men å andra sidan känner jag inte så värst många smaker förutom metall.