tisdag 12 juni 2018

Gubbigt

Kolla vad jag har odlat!
Ok, nu glömmer vi att broccolin och vitkålen dog. Och mitt katastrofala track-record för bönor och ärter. På samma vis förtränger vi att 25 procent av potatisen verkar ha drabbats av bladmögel. Och att salladen ser helt vissen och ledsen ut.
För jag har plockat egna jordgubbar!
Mycket godare än vitkål ju.

Övrigt positivt i tillvaron: Bara 6 arbetsdagar kvar till semestern.
Inte lika festligt: Ungefär 100 saker att fixa på jobbet.
Lust att ta tag i ovan nämnda 100 saker: Absolut obefintlig!

10 kommentarer:

Humlan sa...

Till ditt försvar måste jag säga att jag är imponerad över att jordgubbarna överlevt torkan, för du har väl inte varit där med vattenkannan varje kväll?
Här har t.o.m. de blommor som själva spridit sig i den vildvuxna trädgården och som har överlevt flera år utan skötsel, lagt sig ner och vägrar blomma.
Det är torkans fel, jag har ju inte gjort något!

Markattan sa...

Oj vad fina. Glöm trilskande grönsaker när gubbarna är så där härliga.
Vi har köpt en solcellsdriven bevattningsanläggning som funkar jättebra. Billig, enkel och driftsäker. Den håller allt lagom fuktigt i växthus och land.

Sex dagar alltså, sen är jag grön som en omogen tomat...

100/6=16 grejer/dag=2/timme.
Lätt som en plätt 😉

Markattan

nillas liv på pinnen sa...

Älskar att Markattan uttrycker ditt inlägg matematiskt. Sådant livar upp en gammal mattelärare. Och jordgubbarna ska du verkligen vara stolt över! Av sju odlade pinaler har du i alla fall lyckats med en ju. Sucessrate: 16.67 %

DDT sa...

Humlan - mina helger består till 70 procent av vattnande. Mest av jordgubbarna då förstås eftersom de är godast. Blommorna, gräset och allt annat icke ätbart är numera dött.

Markattan - solcellsdriven säger du? Det låter väldigt intressant. Är det en sådan där med tunna? Vad heter systemet? Mitt problem är att brunnen ligger cirka 40 meter från landet och 50 meter från el, åt olika håll. Mycket opraktiskt.
2 saker i timmen? Två saker i timmen??? Det är ju jättemycket.

Nilla - inte nog med att jag ska göra två saker i timmen, nu kommer du med procent också. Varför gör ni så här mot mig?

Markattan sa...

Du ställer en tunna i närheten av det som ska vattnas och nu har du pump i brunnen... så tunnan fylls lätt. Skulle jag tro. Femtio liter räcker mer än en vecka i gassande sol till 24 bevattningspunkter om man vill. Vi hittade den här på impecta.se. Kostade ca 1200 spänn.

Ja jag vet att två saker i timmen är jättemycket, jag försökte bara planera lite åt dig ❤

@ Nilla, vänta med älsket till jag börjar föra statistik över söndagsbloggandet 😉❤

Markattan

September sa...

Solvarma jordgubbar... slår det mesta så här års.

Småländskan sa...

Här räknas det i procent och annat, så jag har inget mer att säga än att de där jordgubbarna ser bra ut. 100-procentigt bra ut alltså!

Småländskan sa...

Och på tal om jordgubbar; Igår köpte jag en liter för 15:-, men fick slänga ca 80 procent av dem, då de var övermogna. Häromdagen köpte jag en liter för 35:- och kunde behålla/äta alla av dem. Nilla, hur f-n ska jag räkna nu? Procenten alltså.

DDT sa...

Markattan - det hade jag kunnat göra om pumpjäveln hade fungerat! Men det gjorde den inte. Så klart. Jag är så trött på företag som säljer skit. Men de där självbevattningssystemen verkar bra. Jag är ganska sugen på att skaffa ett sådant.

september - visst är det svårslaget? Jag är så mallig över dessa att det är lite oklädsamt.

småländskan - övermogna jordgubbar är rejält äckligt. Jag är för övrigt väldigt glad över att du frågar Nilla om procenten och inte mig. Tack! Men jag är ganska säker på att jordgubbarna för 35:- var ett betydligt bättre köp.

Markattan sa...

Vi köpte vår pump på Claes Olsson, sänkbar, drivs med ett bensindrivet elkraftverk, slang på 1 tum vilket gör att det går fort att fylla tunnan. Pumpen klara 6000 liter i timmen och kostar ca 800 spänn. Slangkostnad 40 meter 1000 spänn till. Värt varenda krona att slippa kånka vatten. Kom hit på ett studiebesök vetja 😁

Markattan