tisdag 4 april 2023

Och så var det april

Jo, jag vet. Aprilväder. Notoriskt opålitligt. Men det hjälper inte. Jag blir ändå överraskad när jag kommer till landet med planer på att börja röja plats för mitt växthus, gå runt lite med röjsågen och kanske till och med gräva lite, och möts av det här.

Fint i januari, not so much i april
10 centimeter snö!? Nåja, det var bara att greppa motorsågen och fälla några träd i stället. 

Och april fortsätter att leverera. I går petade brevbäraren in min deklaration i postfacket och med den ytterligare en överraskning. 19.000 i restskatt. Vad fint! Verkligen. 

Men tar jag mig bara igenom den här dagen, och morgondagens långa kundmöte så är det påsk sedan. Fem lediga dagar! Om jag inte drabbas av böldpest så tror jag att det blir finemang. Med eller utan snö. 

Ledig kan vara det bästa jag vet. Det och bacon. Vilken tur att det går utmärkt att kombinera.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket sött litet torp! 😍 Ser ut som ett ställe att vila upp på.

Om det är någon tröst så är min restskatt större än din. Mycket större. Jag försöker tänka att det är fint att få bidra till det allmänna, men det går dåligt. /Nilla

Karin sa...

En får tacka! Och kanske trösta med att det – såvitt jag kan se – inte verkar kunna bli någon restskatt på pensionen. Något att se fram mot!

Min odlingslust blev så svår häromdagen att jag åkte till närmaste handelsträdgård och köpte på mig sånt som går att så och sätta inomhus tills vidare, i väntan på att tjälen ska gå ur jorden. Visst kostar det en del, men det är ju värt, när man tänker på alla fina plantor som ska spira. Vart den kassen med fröer, dahliaknölar, mm tog vägen vete gudarna. Kvar i handelsträdgården är den inte. Hoppas upphittaren har någorlunda gröna fingrar.

Tigerlilja sa...

Tacksam att det inte ser ut så här, fast den uppmuntrande väderappen påstår att det ska snöa hela natten. Jag har numer bara en uteplats att odla på och citronträdet står på min inglasade balkong fn, där det traditionsenligt fått någon sorts ohyra, som jag besprutar med såpa, vatten och rödsprit. Jag vet verkligen inte om det hjälper, men det luktar rent i hela hemmet iaf.

DDT sa...

Nilla - vila? Ja, det skulle man ju kunna tro. Men det tycks ofta vara mer boot camp än vila. Åtminstone på vårkanten. Jäklar vad det ska grävas, röjas och jobbas då.

Karin - den där odlingslusten är ju inte billig direkt. Och om man tappar bort sina fröer och dahliknölar så blir det ju inte billigare. Själv har jag precis lyckats ta död på min första omgång med vitkål och broccoli ( kanske även gurka och physalis) så nu får jag börja om med dem igen. På`t igen, som sagt.

Tigerlilja - citronträd har jag alltid velat ha, men de verkar ju vara kroniskt svårskötta. Trillar inte bladen av, så får de ohyra. Men kanske ändå, någon gång i framtiden. Så himla fina ju.