måndag 24 november 2008

Pinsam bekännelse nr 2

Jag lånade inte bara Naturligt slank.
Jag lånade också boken: Så lyckas du som medarbetare - Få ett bättre liv på jobbet.

Ni fattar inte hur lite jag skulle erkänna dessa boklån för mina bekanta.
Aldrig!
Aldrig att det skulle hända.
Självhjälpsböcker är ett stor no-no i min värld.

Men jag slöbläddrade lite i den här och hittade ett kapitel som stämde lite för skrämmande bra in på mig själv.
Det handlade om människor som ständigt skjuter upp saker tills det i stort sett är omöjligt att klara av det och sedan jobbar som djur för att lösa problemet.

Ringer det en klocka?
Någon?

En teori är att vi har en djupt liggande ångest för att bli bedömda. Att skjuta upp jobbet blir ett sätt att skjuta upp rättegången även om det får till följd att självbilden blir ännu mer negativ. "Jag är ju hopplös, jag klarar inte ens att få jobbet gjort."

En annan teori är att vi lider av en fundamental rädsla för framgång och saboterar för oss själva genom att skjuta upp saker.

Jag lutar åt teori nr 1.
Med tillägget att man faktiskt har en ursäkt för att det blir så kasst när man gör det på så kort tid...
Det är ju inte så att man är en obegåvad bluff.

Fast jag måste erkänna att den här boken är skriven med en del distans och humor.
Imorgon tror jag att jag ska ägna dagen åt att: se intelligent ut.
Detta sorteras in under kategorin "Världen vill bli lurad."

Fast först ska jag skriva klart den där artikeln om rötslam.
*host*
Tiddelipom.
Sedan ska jag läsa om hur man slutar skjuta upp saker.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Själv lutar jag åt teori 2.... eventuelt

Anonym sa...

Jag stämmer in på bägge teorierna...

Ulf sa...

Jag tror på teori nummer 2. Bruksmentalitet som inte tillåter människor att "sticka ut" utan man ska vara som "alla andra". Jantelagen

Idag är det torsdag! Hur mycket vägde du? :-)