torsdag 9 april 2020

Stilla veckan

Så här såg det ut när jag var i stan senast.

Ungefär likadant känns det inuti mitt huvud just nu.
Det är liksom stiltje.

Igår tänkte jag att "imorgon är det jag som skärper mig."
Och nu är det imorgon och jag sitter fortfarande i morgonrock och har gjort ungefär ingenting hittills.
Så, noll skärpning, alltså.

Men jag har lärt mig att detta är stilla veckan.
Det lärde jag mig igår när jag googlade mig till lite kunskap om dymmelonsdagen. Var det något jag borde äta, kanske? Friterad dymmel med vaniljsås? Kokt dymmel med senapssås? Just nu är jag öppen för det mesta i matväg.
Men så var det inte. Dymlar var tydligen träkläppar som man ersatte de vanliga metallkläpparna i kyrkklockorna med, för att ge dem en mer dov och dämpad klang. För nu ska man påminnas om att det är stilla veckan och att långfredagen är i antågande.

Där ser man.
Nåja, dymmel lät ju inte direkt jättegott ändå.

Ja, jag googlar orimligt mycket saker just nu. Men vad ska man annars göra?
(Jo, jag vet. Städa, röja skåp, putsa fönster, laga kläder, putsa skor, rensa vindsförrådet, sortera sina kryddor, fixa gamla surdegar, sätta ny surdeg... Glöm att jag frågade.)

Nä, men man kanske skulle klä på sig.

8 kommentarer:

Markattan sa...

Det enda jag kom på att göra idag var en silltårta. Den var god! Om du ids handla kan du göra en sån så är påskmaten fixad.

Markattan

DDT sa...

Nu kommer vi ju till detta plågsamma - jag äter inte sill. Jo, senapssill, men inget annat. Kan tydligen inte lära mig att gilla smaken, trots att jag tappert försöker minst en gång om året. Synd ändå.

Markattan sa...

Då får du fixa något som du verkligen gillar. Bacon går ju alltid hem.

Markattan

Anonym sa...

Stilla veckan lärde jag mig fanns för 20 år sedan när jag flyttade till Norge. Jag som kom från en fjällskidort där påsken var höjdpunkten av jobb för oss inom servicebranschen. Påsktraditioner har jag också skapat men känner ett sting i hjärtat att inte min dotter fick växa upp med dessa påsktraditioner.
I övrigt är inget sig likt och här har vi levt över en månad med förhållningsregler och begränsat utbud med service så vi har hunnit inrätta en slags ny vardag att leva i. Vår middag idag blir lax i olika former.
Trevlig blogg att titta in på och glad påsk

Botant sa...

Jag är hemma mer än vanligt. Får inget gjort inte ens det jag tänkt. Har varit supertrött o klen o tittar i datorn, grubblar över tidens gång och vad jag kan o orkar framöver. Jag vill framför allt inte sticka och pyssla det vet jag bestämt.Ryser när jag ser påskpyssel. Usch vad jag pysslade när jag hade små barn, borde vara förbjudet. Något jag inte gjort och inte begriper mej på är det här med inredning. Jag har inte brytt mej särdeles om inredning sen sådär 1980-tal.Jag har aldrig fattat vitsen med att hiva in o ut saker.Kanske är jag fäst vid mina gamla prylar ? Jo jag har för mycket arvegods och fina loppisfynd så jag saknar inte grejer. Men det är det här tjafset om trender o blommigt eller grått som jag inte direkt aldrig gjort några val emellan, hivat sån som inte får plats eller är sönder Det känns i alla fall skönt att jag inte ödslat mitt liv på trender. men det är väl det enda jag är riktigt nöjd med ...Tankar under en mycket stilla vecka. Grannen bygger på huset hatar lite o önskar jag hade mera ork

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Dumle-Onsdag!

Tigerlilja sa...

Nyss googlade jag fikonträd eftersom jag fick ett nyss. Jag tror (hoppas) det ska överleva.

DDT sa...

Anonym - lax är gott. Nu blev jag sugen på det. Synd att jag varken har någon hemma eller var smart nog att beställa med leveransen som kommer på måndag. Det är krångligt att behöva tänka efter före. Glad påsk själv!

Botant - Jag har också svårt för påskpyssel. Eller pyssel över huvud taget. Det mesta blir ju så himla fult. Och även det som faktiskt är fint torkar, dräller och skräpar ner. Det är tillräckligt tråkigt att dammsuga utan att jag ska behöva ha golvet fullt av torkade löv, barr och fjädrar. Fast det skulle också kunna vara så att jag ogillar att pyssla för att jag är så sjukt dålig på det. Allt jag gör blir skevt.

i will - Dumle-onsdag? Bästa helgdagen jag har hört talas om. Låt oss omedelbart införa denna. Fast det måste vara original. Jag har provat både pepparkaksdumle och cranberrydumle och båda gav närapå kväljningar.

tigerlilja - heja ditt fikonträd. Jag har haft en fikonbuska. Bornholmsfikon. Notera: haft. Det gick inte så bra för mig. Men jag skaffade mitt 2018 och den sommaren var ju inte normal någonstans. Den råkade torka ut. Det går säkert mycket bättre för dig.