torsdag 30 september 2021

Borde jag läsa den här kanske?

 

Jag kan inte påstå att jag är jätteintresserad av hur det är att leva sju år i vildmarken och bli kompis med ett gäng rådjur. (Killen har uppenbarligen aldrig försökt odla tulpaner. För det botar garanterat alla ömma känslor man eventuellt kan ha för rådjur.)
Men jag är onekligen nyfiken på hur han kan ha levt nära rådjur, i skogen, i sju år utan att få borrelia, TBE, löss eller en miljon ärr efter sönderfilade insektsbett. OK, det sista kanske han har. Jag har inte sett någon bild på honom. 
Men ändå! Sju år? Jag kan fan knappt gå ut på min gräsmatta utan att få en fästing.
Vet han något som jag inte vet?

Ja. Jag är sur. Jag gillar naturen - men den gillar tydligen inte mig särskilt mycket. Om den inte skärper till sig överväger jag allvarligt att gå ut och kasta en plastpåse i den.

6 kommentarer:

September sa...

Rådjur är fina. På håll. Och helst inte nära där man bor. Gubben hade borelia ett antal gånger men jag har klarat mig. Peppar peppar. Krya på dig!

DDT sa...

Jättefina. På lagom avstånd. Och goda. I alla fall sadeln.
Tack tack. Jag räknar kallt med att penicillinet ska fixa detta lite snabbt och enkelt

Tigerlilja sa...

Hur kommer man på en så fruktansvärt underlig idé? Sju år…

DDT sa...

Jag gissar att man måste läsa boken för att få reda på det. Kanske kommer jag ändå att göra det? För man blir ju nyfiken.

Botant sa...

Han finns på youtube på franska, ser ialla fall inte väldigt underlig ut vilket man skulle kunna tro.
Faktum är att efter detta blogginslag fick jag lite boreliaögon och när jag kollade vilka fula leverfläckar jag har på magen så fanns en rätt liten röd ring kring naveln. Nu har jag ett gammalt struligt knä men med påtagligt ökande besvär sista månader. Jag smörjer mot fästing kring arm o ben o nacke vid häckklipp osv men fattade inte att man kunde behöva punktbehandla naveln för där kröp det jäkla djuret in. Lite åbäkigt att gräva ut det kan jag försäkra. Detta var typ slut på juli? augusti? Längesen. Nu vart det penicillin o märket bleknar faktiskt snabbt nu, men knäleden är fortfarande ovanligt bråkig.

DDT sa...

Botant - min franska sträcker sig till att med knapp nöd kunna beställa en kopp kaffe, så jag gissar att jag inte kommer att fatta något alls. Fast jag kan ju kolla jr han ser ut, förstås. Bild borde ju fungera även på franska. Ont i knäet säger du... När jag tänker efter har jag haft konstiga smärtor i vänsterarmen som faktiskt börjar klinga av nu med penicillinet. Kanske hänger det ihop?
För övrigt... huuu... fästing i naveln. Vet inte varför, men det låter ovanligt läskigt.