fredag 8 oktober 2021

Sällan har jag blivit mindre sugen

 

Eftersom alla mina gamla paradrätter (hahaha! parad? jo tjena!) smakar papp, aska och sorg när jag bara har mig själv att duka fram till, fick jag ett bra tips av en kompis. Köp ett par nya kokböcker och laga mat som du inte brukar äta, med smaker du inte är van vid.

Köpa kokböcker? Glöm det. Göra av med pengar och få ännu fler saker att packa ner när jag ska flytta? Nej tack. Det finns ju bibliotek. Och internet.

Men idén var bra. Det blir lättare att äta när jag inte kan jämföra med hur det brukade smaka. Så jag har testat massa nya recept, ätit nya saker (vegetariska dumplings, saganaki, svart rättika) och låtit grillen få ett sabbatsår. 

Folk får så klart äta precis vad de vill. Men finns det inte en väldig mängd onödiga recept där ute?

Det här måste vara något av det minst lockande jag sett. Fast det kanske är toppen? Någon som har testat? Nej, klart att ni inte har. Väl?

8 kommentarer:

Botant sa...

Den pizzan kräver kaffe ? Laga mat till sej själv är tråkigt. Man kan lika gärna laga nåt lätt nyttigt tråkigt men med enkelt favorittillbehör och en god bok. Pesto är min favoritsmörja men till kanelbullepizzan skulle bli krock

Markattan sa...

Onödiga recept finns det gott om.
Kanelbullepizza, nej tack.
Gör paj när fantasin tryter.

Markattan

Anonym sa...

Något annat än kanelpizzasmak: jag har kommenterat hos Underbara Clara tack vare dig och dina blogginlägg. Du och hon gör min dag, gör att jag tror på att seriösa bloggare kommer leva länge. Stavar jag fel här beror det på en nyss starrop på ena ögat. Ser hyfsat med ett öga, men ingen synk. Hoppas på snabb op på andra ögat. Tack för dina härliga, intressanta, helt fantastiska inlägg här och tack att du fått mig att hitta Underbara Clara. Småländskan

Botant sa...

Fungerar det inte att laga vanlig potatis/ris/pasta o stekta morötter mm o sen toppa med någon underlig utländsk sås o konstiga grönsaker bredvid? Det verkar så jobbigt att laga så mycket nytt.
Det sämsta jag läst nyligen var om köttfärssås i Expressen där kändiskockar tipsade om att dona med denna i 15 timmar eller så. Vilken verklighet lever dom i ? Och alla butikers nyskapande recept med hurrarop till o mängder av ingredienser. Jag jobbade med mat i många år men blev halt. Mat är roligt men nu har det urartat. Fast jag gillar att bläddra i matreseböcker särskilt när jag äter ensam. Inspirerande men sen infinner sig en känsla av tacksamhet för att slippa jobbig resa o de många tillagningsmomenten...Tänker tja kanske jag reser eller lagar nån gång men inte nu

DDT sa...

Botant - allt med mat är eländigt jobbigt just nu. Det verkar som om jag har fått besvär med gallan också, eller kanske bukspottskörteln. Får försöka äta lite mindre fet mat ett tag. Vilket ju är grymt trist. Stat och fett är ju liksom min grej. Men jag gillar också att bläddra i kokböcker av alla slag. Att laga maten däremot... Nja, det är inte alltid lika kul.

markattan - paj är alltid ett bra alternativ. Fördelen är ju att man kan peta i ungefär vad som helst.

Småländskan - hade du inte läst underbara Clara tidigare? Vad kul att jag hjälpte dig att hitta henne då. Hon är en av väldigt få bloggare som jag fortfarande läser. Nästan alla gamla favoriter har ju försvunnit. Kanske finns de på instagram, men jag är inte så lockad av alla bilder Jag gillar text.

Tigerlilja sa...

Nej! Kanelbullar, helst om nån annan bakar kanske, men inte pizza. Puh! Och jag lagar med viss möda mat till mig och maken, men till helgen blir det mer mat lagad (utvidgad familj då) och jag försöker samla ihop mig. Förr tyckte jag det var lättare, tror jag.

DDT sa...

Visst var det lättare förr? Det tycker jag med. Nu tycker jag att det är trist och tar erbarmligt lång tid. Förstår inte hur det kan ta mig en och en halv timme att laga något som enligt receptet ska ta 40 minuter? Vad gör jag?

Botant sa...

Enklast är väl att laga till flera dagar, till frys eller kylskåp? Sånt som köttfärssås blir godare näst dag, bättre än att koka den 15 timmar som Expressen föreslog. Kan svära på det. Det mesta blir nog godare om man inte behöver anstränga sig så mycket innan...Det senare tror jag men möjligen finns det undantag här.