tisdag 9 november 2021

Ett problem mindre

På min lista över saker som måste göras har "elda upp den där jättelika högen med ris som ligger och är ful bredvid vägen" legat högt upp.

Stor nog att gömma en medelstor mammut

Jag hade kanske inte räknat med att det skulle ta över tre timmar. Men det var ganska mysigt att sitta där i mörkret och passa elden och vinka till förbipasserande. Och nu när det är gjort får jag väl ta itu med någon annan punkt på listan. Som att:

• Flytta. Min lägenhet är på tok för stor för en person. Hittills har jag hittat noll lägenheter som verkat rimliga. 

• Kolla med Skatteverket att bouppteckningen kommit in den här gången. Första försöket slarvades bort av  antingen juristfirman eller Postnord. Min gissning är de senare. Skatteverket var i alla fall snälla och gav uppskov och tog bort hotet om vite.

• Övertyga Telia om att min man är död och faktiskt inte kan logga in med bank-id för att se de avgifter som de hävdar är obetalda, men inte skickat någon specifikation på. Att firman som skickat krav för deras räkning skickar dem till dödsboet tycks inte påverka Telias övertygelse om att han lever. Att jag har betalat det enda krav som faktiskt har kommit verkar inte heller hindra dem från att stänga ner hans tjänster.

Något säger mig att den där högen med ris kanske inte var det allra viktigaste på listan. Men man måste ju börja någonstans.

9 kommentarer:

Markattan sa...

Ja fy tusan för det krångel som ofta uppstår efter ett dödsfall. Det borde utfärdas en oomtvistlig fullmakt för de efterlevande för att kunna hantera allt utan att behöva stånga sig blodig.

Markattan

September sa...

Telia… usch… de var riktigt jobbiga när jag skulle ordna upp efter att min särbo dött. Bara att få kontakt med dom var en utmaning, kopplades bort otaliga gånger efter att ha suttit länge i kö. Borde de inte kunna det här med telefoni? Hoppas du får ordning på både dom och allt det där andra på din lista.

Sparkling sa...

Fattar inte hur krångligt saker kan vara? När min pappa dog kändes det som att vi ägnade oceaner av tid på sånt som man tycker bara borde vara standardexempel 1A, men nähädå, det var tydligen första gången i världshistorien som en 80-årig gubbe dog och hans fru sedan ett halvt sekel tillbaka skulle ta över bilförsäkringen eller komma åt ett konto på banken.

DDT sa...

Jamen precis, hur svårt kan det här vara? Folk dör ju varje dag. De flesta företag verkar ha bra rutiner för detta och skickar både beklaganden och vettiga beskrivningar av vad som kommer att hända nu och hur man skall gå till väga. Men andra... funkar mindre bra. Det är så tröttsamt. För krångel är ju inte vad man behöver när man redan är ledsen och tycker att det är tillräckligt jobbigt att handla middagsmat.

Tigerlilja sa...

Så extremt besvärligt och sorgligt. Jag tog pappersarbetet när båda mina svärföräldrar dog och med något undantag gick det smidigt, för det är vad man behöver där och då.
Vi eldade skräphögar när vi flyttade ut ur stora huset, svärsonen sa att man gör det (han är proffs) och sen stod vi andra och tittade på brasan och undrade hur länge vi skulle behöva stå där, men han bara fixade snabbt och utan att tveka.

DDT sa...

Mycket besvärligt känns det. Men jag tar för givet att allt kommer att lösa sig till slut. Saker har en tendens att göra det.
Jag är inget proffs på att elda, men anledningen att jag vaktade var för att elden låg så nära vägen och jag ville att folk skulle se att det fanns någon där. Dessutom måste man peta in alla grenar i ytterkanten av elden allt eftersom annars får man kvar en stor ring av halvbrända grenar, pinnar och kvistar som inte brinner upp. Och det är ju trist. För då måste man elda en gång till och SÅ roligt är det inte. Eller, jo Det är rätt kul att elda, men jag föredrar att inte göra det 6 meter från vägen.

Pernilla/I will not keep calm sa...

Bra start ändå, tycker jag. Det andra kommer att lösa sig, även om det inte känns så alltid. Men Telia, vafan!

Botant sa...

men jobbigast av alla är nog första punkten som skulle kräva en rad underrubriker

DDT sa...

Pernilla - Precis min åsikt. Men Telia, VAFAN!

Botant- Absolut jobbigast. Men jag har inte så bråttom. Vill få allt klart med bouppteckningen innan jag tar itu med flyttandet. Annars kan man ge sig fan på att postnord slarvar bort dödsboets adress och sedan kommer jag aldrig bli klar med det här.