måndag 6 augusti 2018

Fem saker jag inte förstår

Tack och lov har Sparkling begränsat denna utmaning till fem saker. Annars skulle detta kunna utveckla sig till ett evighetsprojekt. Det finns ganska många saker jag inte fattar.

1. Konceptet krökt rymd
Say what? Jaha, rymden är alltså oändlig, men samtidigt krökt. Men om någonting är krökt, så borde det väl finnas någonting utanför böjen? Men det finns det inte, för rymden tar aldrig slut... och där någonstans börjar min hjärna skrynkla ihop sig. Ibland känns det som om jag nästan skulle kunna fatta, men då får jag svindel och hjärnan byter kanal och börjar tänka på andra saker. Oftast ost. 

2. Världsekonomin
Hur kan värdet av finansmarknaden vara fyra gånger större än värdet av allt som produceras i världen? I min hjärna betyder det att större delen av värdens ekonomi bara består av drömmar, prognoser och rent önsketänkande. Sådant får mig att vilja ta ut alla pengar jag har på banken och köpa mark för dem. Eller smågodis. Eller en enhörning, när vi nu ändå är inne på önsketänkande.

3. Vatten
När jag funderar på det tycker jag att det är konstigt att det rinner omkring massa vatten under marken. Ok, att det gör det i Sverige där det (under normala år) regnar nästan jämt. Men i öknen? Helt plötsligt så finns det ett vattenhål. Jättebra för kamelerna förstås. Men väldigt underligt. När jag tänker på det så känns marken plötsligt inte riktigt lika stabil.

4. Hur folk håller sina mobiltelefoner
Det finns säkert någon anledning till att vissa håller sina mobiltelefoner platt framför munnen som om de skulle äta en smörgås. Men jag har aldrig lyckats lista ut varför. Eftersom folk inte ligger jättehögt upp på listan över saker jag är intresserad av, kommer jag troligtvis aldrig att ta reda på det heller.

5. Mattrender
Hur kan orimligt många människor samtidigt få för sig att chiafrön är lämplig människoföda? Helt plötsligt äter folk chiapudding stup i kvarten och låtsas att det är en dessert. Två år senare ligger alla chiafrön i reabackar på ICA och kan inte ens säljas som fågelfrö. Jag kan fatta att trenderna växlar när det gäller mode, frisyrer och inredning. Men mat? Det är svårare. Och don't get me started om rawfood-bollar! 

Vad har ni svårt att förstå?
Om det är varför man odlar vattenmeloner när de finns i varenda mataffär och knappt kostar någonting alls, har jag tyvärr inget svar på den frågan. Det är ett mysterium!

6 kommentarer:

Markattan sa...

Just nu är det bara en sak som upptar mina funderingar och det är hur olika fort samma tid kan gå. Hur kan en hel jävla evighetslång vintermånad om ca 30 dagar gå så lååångsamt när samma antal dagar går så snabbt i semestertider?
Ett fullständigt mysterium.

Markattan

nillas liv på pinnen sa...

Trump är det största mysteriet just nu, tycker jag. Vad är han gjord av och hur kommer det sig att han får hållas?

Snigel sa...

Jag måste hålla med dig om chiapudding. Det är som att äta snor - och det brukar jag verkligen inte vilja ha till efterrätt!
Lycka till med melonen! Jag är så imponerad, då jag själv bara odlar ogräs. I år har jag inte ens planterat blommor.

DDT sa...

Markattan - fullständigt obegripligt. Februari är alltid längre än hela sommaren. När jag tänker efter är februari det närmaste jag kan komma i att förstå termen oändlig. Om jag tänker på rymden som februari...

Nilla - galet! Och jag kan inte släppa det. Trots att jag lyssnar på USA-podden, Can he do that och Pod save america varje vecka blir jag hela tiden förvånad över att han är verklig.

Snigel - snor, precis.. kunde inte sagt det bättre själv. Att du inte planterat några blommor var väl ändå ett smart val den här sommaren. De hade ändå torkat. Så grattis!

reneesfotoblogg sa...

Bara fem saker? Jag fattar snart ingenting!

DDT sa...

Renée - men hej, kul att se dig! Och jag var väldigt tacksam att jag bara behövde skriva fem. Annars hade jag hållit på fortfarande. Mitt normaltillstånd är förvirring.