onsdag 29 augusti 2018

Hämndlysten

Min konflikt med det lokala djurlivet fortsätter.
För sju eller åtta år sedan planterade jag två äppelträd.
Dessa träd har sedan dess varit en ständig källa till besvikelse. Inte ett enda äpple har de producerat.
Men i år...
Äpplen!
Om någon undrar hur det kommer sig att detta "träd" fortfarande ser ut som en späd planta efter åtta år, beror det troligtvis på följande: jag är riktigt dålig på att beskära träd, trädet har placerats i jord helt utan näringsämnen, jag planterade trädet tre meter från en viltstig så att älgarna kan äta upp de flesta nya skott som kommer varje år. Ok? Nu pratar vi inte mer om det.

Men i år, alltså. äpplen.
Varje vecka har jag varit där och tittat, petat, plockat, provsmakat och väntat på att de ska bli mogna.
Nu är de nästan klara.

Gott!
Tyckte fåglarna.
Jag lyckades få två stycken att festa loss på.
Grannen som har ungefär ett ton äpplen på sina träd verkar däremot inte ha några problem alls med fåglar. Ja, jag tar det personligt!

Om jag har haft det minsta dåliga samvete för att jag inte är vegetarian, så är det borta nu.
Jag vill äta upp alla djur!

14 kommentarer:

Markattan sa...

Åh vad tråkigt 😢
Testa att hänga upp fågelskrämmor nästa år.
Men nu vet du ju att de bär frukt.

Markattan

I will not keep calm and you can fuck off sa...

HAHA! Skrattade högt åt din sista mening :)))

Tigerlilja sa...

Jag kan bara tipsa om det som stod i en bok om den rådjursfria trädgården, som jag läste när jag hade trädgård. Ett av råden var att öva armborst eller att locka in rådjuret med en bulle i köket och där slå det i huvudet med en stekpanna. Violà - rådjursstek är gott. Älg också.

Sparkling sa...

När jag och min man gifte oss för 8 år sedan planterade vi ett äppelträd istället för att köpa blommor. SÅ ROMANTISKT. Antal äpplen hittills: NOLL. Och inte växer det heller något vidare. Vet inte om man ska tolka in någon äktenskaplig symbolik i detta. Nu har jag i alla fall hävt på ett ton hästgödsel, få se om det gör någon nytta i framtiden. För trädet och äktenskapet.

DDT sa...

markattan - Det får vara väääääldigt små fågelskrämmor i så fall. Hänger jag upp något stort så lär trädet välta eller gå av på mitten. Tror du att garntomtar kan verka skrämmande för kråkor, skator och nötskrikor?

I will - Det är svårt att känna så där jättemycket för djurens rättigheter när de tar sig sådana friheter i min trädgård, faktiskt. Ungefär som att vara feminist i tvättstugan. Det är inte heller så lätt.

Tigerlilja - HAHA! Bästa jag har hört på länge. Men frågan är om jag vågar skaffa ett armborst? Risken är nog rätt stor att jag lyckas skadeskjuts mig själv. Men stekpanna har jag...

sparkling - Jag har aldrig hört att hästgödsel rekommenderas av parterapeuter, men vad vet jag. Kör hårt! Fast jag tror nog inte på symbolik i det här fallet. Ni har antagligen köpt ett lika kasst träd som jag. Eftersom jag är rätt snål köpte jag förstås inte något jättedyrt träd, utan ett som var nedsatt i pris.

Botant sa...

Jag har haft detta problem varje år, talgoxar o skator är de enda fåglar jag ser. OBS mata inte småfåglar på vintern , då blir det så här ... Gissar att dom trivs bäst ju mindre folk som rör sig i trädgården. Kanske vår katt gör lite nytta i trädgården så här års, men hon sitter inte i äppleträdet hele tiden utan jagar hellre skogsmöss. Nåt som jag kan rekommendera är miljöovänliga plastkassar, hängs upp ner med tvättklämmor eller vad som helst, rätt många. Även på vinbärsbuskar o utetomater (skator ?) Ju större o prassligare o färggladare desto bättre Skulle kunna ogillas även av älgar ? Vem vet ? Ja det ser nog tokigt ut.
Jo beskärning på våren, jag tänker att varje gren man klipper måttligt delar sej i två och kan bära mer. Någon har sagt att man skall kunna kasta en hatt i en väl beskuren äpplekrona. Vårt ser ut som en rishög , knappt katten får plats. Jag har inte rätt teknik, borde vara råare. Fast har ofta rätt många äpplen. Ibland även oätna...
Elin Unnes bok The secret gardener rekommenderar att man böjer ner grenar för mer frukt. Skall kolla nästa vår om jag minns det då. Jag rekommenderar boken.
https://thesecretgardenerblog.wordpress.com/
Lång kommentar det här men det rörde mig till hjärterötterna, någon har samma problem som jag

Markattan sa...

Med fågelskrämmor menar jag saker som fladdrar i vinden, prasslar och har sig. Kanske inte halmtomtar eller så.
Spara konservburkar, hål i botten, snöre i och upp i grenarna.
Om du ska klippa, välj grenar som växer in mot kronan. Tänk dig en stam med grenar som går ut och uppåt. Klipp bort allt som strävar mot mitten och neråt.

Markattan

DDT sa...

Botant - tack för den långa kommentaren. Jag inser ju att det till stor del är mitt eget fel. Jag matar alltid småfåglarna på vintern. Resten av året matar jag korparna, skatorna, nötskrikorna och enstaka rovfåglar med allt som råkar bli över. Det är kanske inte så konstigt att de tror att hela tomten är en buffé? Men plastpåsar är kanske inte en så dum idé.
The secret gardener var jag jättesugen på att läsa när den kom ut, men sedan glömde jag bort den. Tack för påminnelsen.

Markattan - jag har faktiskt försökt göra just så, men sedan kom älgarna... konservburkar ska jag testa med.

reneesfotoblogg sa...

Du kan skicka hit allt vad fåglar, älgar och rådjur heter för här ligger äpplena i drivor på gräsmattan fullständigt oanvändbara på grund av rönnbärsmal. Det finns nämligen inte ett rönnbär så långt ögat når och inte där efter heller. Mina favoriter, Filippa och Aroma som bara är tre år har burit på gränsen till hälsosamt men vad fan hjälper det när det inte är helt mellan hålen.
Karlsson

DDT sa...

renee - Jag bokar transport direkt. Kan jag även skicka med sorkarna? Dom är jag också rätt trött på. Rönnbärsmal säger du? Jaha, ska man behöva oroa sig för det också?
Så du får alltså frukt på ditt Aroma? Jag har Aroma och Alice. Det är Alice som har gett frukt. Det växte ett äpple på Aroman, men det föll av innan det han mogna.
Jag börjar undra om jag verkligen är lämpad för livet på landet. Jag kan inte ens få rabarber att växa.

Botant sa...

Rabarber har dom väl hittat på för att nordliga länder o England skall låtsas skörda frukt tidigt. Det är ju bara för att sätta smak på sockret.
Jag var lite otydlig med fågelmat. Eller kanske övertydlig... Jag försökte var lustig men njäe. Alltså det är kluvet med fågelbord när det mest kommer feta talgoxar. Jag gillar domherrar o andra skygga vackra intressanta fåglar men det blir till priset av stor mängd talgoxar som stadigt häckar i trädgården. Flera kullar förmodligen.

Botant sa...

Glömde att hata skatorna, stjäler allt ätbart. Tomater!!?? Jodå små fina tomater. Har säkert ögon känsliga för rött.

Karins ordöverflöd sa...

Vänta bara....snart börjar trädet gnägga.

DDT sa...

botant - jag vill också se domherrar. Men nej, jag har mest talgoxar vid fågelbordet. Domherrar brukar jag se ungefär en gång varje år, och då alltid på sommaren. Ska det vara så? Men jag har hackspettar året runt och de brukar gilla talgbollarna. Och gröngölingar, men de äter inget. De skränar mest.
Alla mina tomater bor inomhus så dom får jag ha ifred.

Karin - Que...? Nu är det uppenbarligen ett skämt till som passerar förbi mitt huvud här. Kom igen hjärnan! Fatta! Öhh... nej.