måndag 16 november 2009

Jag borde sluta umgås med mig

I dag satt jag och funderade på jobbet.
Nej, det blev fel.
Jag satt på jobbet och funderade.
Mer korrekt.
Att jag har ett arbete är något jag för det mesta försöker förtränga.
Däremot sitter jag ofta och tänker samtidigt som jag försöker se ut som om jag jobbar.
I dag var det extra enkelt eftersom jag i stort sett var ensam.

Nå, åter till tänkandet.
Jag tänkte: fan vad jag gnäller!
Sedan tänkte jag: åh vad jag är trött på gnället.
Och till sist: enough with the gnäll!

Dags för ett nytt liv alltså.
Tänkte jag.
Från och med imorgon är det jag som har en positiv attityd.
Som sätter igång med alla jobb direkt.
Skrattar åt motgångar och glatt gör om igen när det blir fel.
Går upp lite tidigare.
Är lite piggare.
Skojar lite mer.
Slutar smita från trista uppgifter.
Så tänkte jag.

Sedan gick jag till biblioteket.
Skulle lämna tillbaka några böcker.
Skulle inte låna.
Men ändå kom jag hem med en bok.
Som jag tydligen plockat åt mig nästan utan att märka det.
Titeln: Hopplös och hatad av alla

Känns bra inför morgondagen.
Verkligen.

11 kommentarer:

Singelmamman sa...

Hm, positiv? Svårt ord, har kollat i ordboken, men nä det är inget för mig.

nillas liv på pinnen sa...

Ja, men ens undermedvetna behöver förstås jobba för att hålla ställningarna när man (du) själv är ute på glid.

Catten sa...

Tjockisen gone EMO?

Deppa inte, käka lite brie så piggar du på dig! =)

*ASG* Spamkoden blev "proemo"!!!

Madlar sa...

Jajamen, gäller att gå ut hårt med den nya livsstilen ;)

reneesfotoblogg sa...

Det finns så många andra, hurtfriska, positiva, glada, arbetssamma och trevliga personer som står mig upp i halsen.
Var som du är!
mvh R

PGW sa...

reneesfotoblogg har så rätt så rätt. Alla dessa positiva typer, i novembermörkret, nänänä. Inga fler sådana. Vi behöver sanna brievänner att gnöla i kapp med och äta brieost med. Vad är annars meningen med livet?

Ulrika sa...

Tja. Återigen skulle du ha frågat mig!

Det är ingen ide´att ändra sig så totalt.

Jag har nämligen provat.
Det gick inte bra.
Därför är det bättre att bejaka sina gnälliga sidor.
Göda dom lite mer.

P.S då slipper du gäster också! och slipper städa!

;)

Agneta sa...

Positiv?
Det är lika lätt att vara positiv i november som det är att göra snögubbar på stranden i Thailand.

Knaada sa...

Du kan väl meddela mig när du är åter till ditt bittra jag igen så ska jag fortsätta att läsa din blogg. Någon jävla kvittergök orkar jag inte med, bajbaj så länge. ;)

DDT sa...

singelmamman - nej, det är liksom inget som faller sig naturligt för mig heller.

nilla - mitt undermedvetna tänker tycligen inte tillåta ens de ljummaste försök till positiv livssyn.

catten - jag är vääldigt mycket emo. Det känns så rätt. Medelålders tjock och emo.

madlar - stenhårt. Jag viker inte en tum. Åtmintone inte på flera minuter.

renee - ja det är ju det problemet också. Positiva människor är läskigt jobbiga

pgw - jag är en sann brievän. Det är sant. Och om det kräver att jag ska behålla min någon smula negativa inställning till livet, universum och allting, så får det väl vara så...

ulrika - tror du att jag kan bli gnälligare? Hmm man kanske skulle satsa på rekordet?

stort och smått - alltså november i sig är inget problem för mig. Det är mer livet som helhet.

knaada - Du trodde alltså att jag skulle lyckas? På allvar. Att jag skulle vara en munter kvittergök i.. jag vet inte... kanske flera dagar? Det var det raraste jag läst på länge. Naivt visserligen. Men åh så rart.

Kastrullis sa...

Hahahahahaha fantastiskt! Jag brukar också göra massa planer om att i morgon är en annan dag. Och det är den ju, men det känns mest som Groundhog day... Och jag blev lite avis nu, mitt jobb är tyvärr inte sådant att jag kan sitta och se upptagen ut. Gör genast planer för att byta jobb. Igen! Bums!