onsdag 17 februari 2016

Laddad eller kortsluten?

Nej, nu får det vara bra.

September föreslog att jag kanske var på laddning.
Det lät bra.

För nu har jag kommit till dagen när jag faktiskt inte kan skjuta upp det här projektet längre. Idag måste det bli gjort. Om inte allt, så åtminstone tillräckligt mycket för att jag ska kunna sluta skämmas.

Och sedan kanske jag kan komma igång med resten av livet också.
Det vore praktiskt om jag tvättade till exempel. För nu har jag inte fula kläder på grund av kass smak, utan för att jag inte har något rent som passar ihop. Och det vore ju kanske bra att äta något annat än smörgåsar till middag någon dag. Innan jag får skörbjugg.

Först: lista!
Visst blir allt mycket lättare om man först gör en lista över alla saker som måste göras? Om nu inte bara listan känns helt övermäktig…
Och där fick jag nästan punktering direkt.

Jaha, det där är alltså vad jag ska göra idag.
Lista, jobba, bocka av, jobba-jobba-jobba, bocka av, slita mitt hår, jobba, bryta ihop lite, jobba lite mer, hata mig själv för att jag inte gjorde detta för några veckor sedan, jobba… upprepa.
Vad ska ni göra för något kul idag?

6 kommentarer:

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Det där ordet, prokrastinering - jag kommer aldrig ihåg vad det betyder. Låter som någon slags sjukdom, men det antar jag att det icke är?

Jag ska sitta här och vänta på att systemet öppnar, försöka få ihop en lathund, förhoppningsvis äta middag med alla mina tre barn, kanske borra upp en lampa. Typ så.

Smultronblomman sa...

Prokastrinering påminner omkastering tycker jag. Prokrastinering kan enkelt beskrivas med denna mening; "Varför göra något i dag, som du kan skjuta upp även i morgon". Jag är så bra på det att jag fick "smäll på fingrarna" vid medarbetarsamtalet förrförra året. Förra året skärpte jag verkligen till mig och fick bättre omdömen på den punkten.

Denna vecka sitter jag fastlåst framför datorn för jag har hand om vår tekniksupport. Eftersom inkommande mail inte hamnar i min personliga "låda" kommer det heller inga ljudaviseringar. Jag får därför snällt sitta vid datorn större delen av tiden så jag ser om något mail rasslar in. Är det mycket som ska tas om hand så kan det bli jättestressigt. Händer ingenting på hela dagen är det också stressande. Vissa kunder har en timmes responstid från Service om något händer deras utrustning. Det går därför inte att ligga på soffan och titta på TV medans man väntar att telefonen ska ringa. Det kan ju komma mail, som inte hörs!

Efter supporten stängt för dagen, vid kl 16 ska jag fläka mig på soffan tills jag ska gå och späka mig på funktionell styrketräning, som det kallas. Jag har tagit tag i mitt usla liv och gått tillbaka till gympan. Jag har också börjat gå på morgonsimning. Sportarenan, i den här hålan jag bor i, öppnar kl 6, 3 dagar i veckan och då hänger jag på låset. Jag drar 1000 m och sedan är jag hemma till kl 7. Tyckte det var skittufft att stiga upp vid 5.30 första dagarna, men nu överväger välbehaget jag får efteråt.

Markattan sa...

Jag tog tag i saker och känner mig nöjd.

Markattan

September sa...

Bravo! (Tror jag)
Själv gör jag inte många knop inne på andra veckan med/efter flunsan. Trött som tusan när jag varit på jobbet (varit... knappast jobbat. Så... Jag laddar.

reneesfotoblogg sa...

Säger som jag brukar och refererar till "Fritjof Nilsson Piraten"! Mitt valspråk och mitt livsmotto. Nästa gång jag besöker hans grav så ska jag fota stenen för att sedan spika upp på min köksvägg.

DDT sa...

I Will - i mitt fall så är det nog nästan att jämföra med en sjukdom. Som tur är har jag perioder när jag är lite bättre. Men bra lär jag aldrig bli.

Smultronblomman - det där jobbet låter så otroligt frustrerande. Jag skulle bli galen av att sitta och titta på mailboxen hela dagen. Simningen låter dock skön. Jag morgonsimmade en period, eller ett litet tag, eller faktiskt... Bara två gånger. Jag är morgontrött.

Markattan - jag har börjat ta tag i saker. Visserligen för lite och försent, men det känns ändå bättre.

September - influensa berättigar dig till veckor av helt legitim inaktivitet. Passa på att njuta av den!

Renée - ja, det är väl då jag kommer att bättra mig också. På mitt yttersta alltså