onsdag 18 juli 2018

Mina vänner

Ytterligare en utmaning från Sparkling. Och den här gången är det verkligen en utmaning. Mitt minne är verkligen inget vidare, men vi försöker väl. 

Tanken är att jag ska fylla i en Mina vänner-bok i vuxen ålder och kommentera vad som har förändrats sedan jag fyllde i en sådan senast. 

Födelsedag: i övermorgon. Jag önskar mig ett par nya shorts. Det är sju hål i de jag går omkring i nu och tyget är så tunt att det inte går att laga mer. När jag var liten hade jag önskat mig en häst. 

Stjärntecken: kräfta. Mesigaste stjärntecknet någonsin. Åtminstone brukade jag tycka det. Helt ointresserade av karriär, trivs bäst hemma... fast ju äldre jag blir desto bättre verkar det stämma. 

Hårfärg: 50 shades of grey efter cellgifterna. Dessutom har håret fått massa stuns och står rakt upp. Förr var det brunt och spikrakt. 

Ögonfärg: Obestämd. Blå-grön-grå med gula fläckar. 

Syskon: Två halvsyskon som jag inte har kontakt med. Jag fick dem sent så senast jag fyllde i en sådan bok hade jag svarat: inga. Resultatet är väl ungefär det samma. 

Mina intressen: Böcker, odling, mat, snickeri, Donald Trump (det är som en never ending tågolycka), populärvetenskap och skrivande. Som elvaåring hade jag svarat djur i allmänhet, hästar i synnerhet och böcker. 

Mina bästa vänner: det har inte förändrats. Jag har lyckats ha samma bästa vän idag som för 45 år sedan. Sedan finns det ju ett gäng till som har kommit och gått genom åren, men att ha någon som har känt en sedan man var sju är väldigt skönt. Det är väldigt lite vi inte vet om varandra. 

Idrottsgren jag är intresserad av: Ridning,

***BREAKING NEWS *** Det regnar!!! Det kommer på riktigt vatten från himlen!!

Ok, ursäkta avbrottet. Var var jag? Jo ridning och längdskidåkning. Även om jag inte rider nu, så inbillar jag mig att jag kommer att börja snart igen. Skidåkning är mitt stora vinternöje. Att se på tv alltså. Jag är värdelös på alla former av idrott och det var jag som liten också. Långsam och okoordinerad!

Den bästa bok jag läst: Hundra år av ensamhet av G.G. Marquez. Har älskat den sedan jag var 15. Och här minns jag faktiskt vad jag skrev som elvaåring: Bröderna Lejonhjärta. 

Älsklingsdjur: jag gillar nästan alla djur med två eller fyra ben. Men hund är nog ändå det som ligger närmast. De är de enda djur som verkligen verkar gilla oss. 

Den bästa film jag sett: Allt om min mamma, kanske? Garanterat Djungelboken som liten. Såg den sex gånger. (The perks of being a skilsmässobarn.)

Den bästa låt jag hört: Omöjligt ju. Men jag blir alltid på gott humör av I don’t feel like dancing med Scissor sisters. Mitt tioåriga jag gillade Sweet, så jag hade antagligen svarat Big Wam Bang eller något liknande. Jag har helt ärligt aldrig haft någon vidare musiksmak. 

Min älsklingsrätt: Stekt fläsk med löksås. Som liten var det höns med ris och currysås. Den rätten måste ju vara helt utrotningshotad nu. När såg man höna i frysdisken senast?

Mitt bästa ämne: Svenska. Då som nu. 

Mitt favorit-TV-program: vinterstudion. Älskar att äta ostmackor och dricka varm choklad framför teven på vintern. Mini-me gillade de där morgonprogrammen som brukade gå på julloven. Framför allt Scooby Doo. 

Jag avskyr mest: idén om ständig tillväxt, rasister, idioter, äggtoddy, listan är lång. Som liten hatade jag gröt och, så klart krig. Så mycket att jag skrev brev till president Nixon (den här fixeringen vid dåliga amerikanska presidenter började uppenbarligen tidigt). Detta brev gjorde min kompis orolig, hon trodde att USA kanske skulle anfalla Sverige på grund av mig. Med facit i hand kan vi ju konstatera att det gick bra. Men hon fick mig att sova dåligt några nätter där. 

Jag gillar bäst: när jag är helt omedveten om mig själv. Det händer bara när jag är helt fokuserad på något annat, men det är en väldigt skön känsla. Att hoppa med en lagom pigg häst var det bästa jag visste som liten. Då tänker man inte heller på mycket annat, så det verkar ju logiskt. 

Min älsklingsfärg: skulle man tro min garderob verkar det vara grått. Men det är nog ändå grönt nu. 

Min älsklingsblomma: lätt, tulpan ju. Som liten var det tussilago för när de dök upp betydde det att sommarlovet inte var långt borta. Jag har alltid gillat att vara ledig. 

Jag vill helst bli: den här kan jag sno direkt av Sparkling. Jag vill bli ekonomiskt oberoende. Det finns så många saker som är roligare att göra än att jobba. Veterinär var mitt absoluta drömyrke som liten, men tyvärr hade jag ingen direkt fallenhet för naturvetenskapliga ämnen. Det är lite bittert, faktiskt. 

Min högsta önskan: att vi faktiskt lyckas stoppa klimatförändringarna innan det är för sent. Eller vi och vi? Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Det vore skönt om någon kunde tala om det. När jag var liten skrev jag så klar fred på jorden, för det skulle man ju. Men egentligen önskade jag mig ju en häst. 

Och det där regnet... det varade ungefär 4 minuter. Suck. 


4 kommentarer:

Markattan sa...

Du får ursäkta men det var de där fyra minuterna regn som fastnade.
Igår och idag har det regnat lite, såpass att brunnen är halvfull och tunnorna nästan fulla. Det är säkert en jätteviktig insikt, hur beroende vi är av vatten.

Passar på att gratulera några dagar i förskott. HURRA HURRA HURRA HURRA

Markattan

DDT sa...

Inget att be om ursäkt för. Det var dagens viktigaste minuter för mig. Det har duggat från och till under kvällen, men än så länge har mina stuprör bara producerat en och en halv hink vatten. Ynkedom! Men bättre än inget.

Markattan sa...

Det är bättre med stilla regn i början, sen kan jorden dra åt sig en rejälare blöta. Håller tummarna för nattregn hos dig.

Markattan

DDT sa...

Det blev aldrig mer än ett stilla duggande. Men det fortsatte i alla fall länge. Och nu ska det vara sol i de närmaste 8 dagarna.
Nu ska jag kolla om det haft någon effekt på brunnen.
Och tack för hurra-ropen.