torsdag 23 juni 2022

Hemma hos mig

Något är skevt i min nya lägenhet. Jag är inte säker på om det är golven eller väggarna, men mycket talar för att det är båda. 

När jag hade satt upp bokhyllan lutade den till exempel så pass mycket utåt att jag inte vågade börja fylla den med böcker innan jag sågat till kilar och satt under de främre benen. Det vore ju lite ironiskt att bli dödad av sitt litteraturintresse. (Ok, det är väldigt mycket deckare, skräck och Stephen King så helt ironiskt är det kanske inte ändå.)

Inget jättestort problem kanske, men i sovrummet står en garderob som jag inte riktigt förstår mig på.

Men varför?

I nederkant står denna garderob kanske 5 cm från väggen, i ovankant ungefär 10. Här bildas alltså ett  fullständigt meningslöst utrymme där absolut ingenting får plats. 

Utom damm. 
Det har jag tydligen redan börjat samla på.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Väck med garderoben. Köp ett sant där billigt ställ fran Ikea, sant man hänger kläder pa, klädställ? klädhängare? Det har jag i ett liknande utrymme bakom andra garderober. Där hänger jag kläder jag använt men som ännu inte är färdiga för tvättmaskinen. Osynliga för ev besökare, plus att man slipper klädhögar pa möbler och golv. Fiffigt, va?

Annika

PS. Glad midsommar i ditt nya hem!

September sa...

Wow, vilken hantverkare du är/har blivit. Såga kilar till bokhyllan… jag fixar bara att vika kartongbitar att pilla under så det blir rakt. Det är kul att se ditt nya boende, även om vindsförrådet är det som intresserar mig mest. Visst har du rört till det liiiite mer nu? 😘 Trevlig midsommar!

DDT sa...

Annika - smart idé, jag behöver verkligen en plats för kläder som inte behöver tvättas riktigt än. De har en tendens att bilda berg på någon stol eller, vilket är riktigt dumt, ovanpå tvättkorgen.
Glad midsommar till dig med!

September - jag har ju skaffat en kap- och gersåg, så nu måste jag ju använda den för att motivera detta köp för mig själv.
För övrigt ser mitt vindsförråd exakt ut som på senaste bilden. Imponerande, eller hur? Vi behöver ju inte diskutera det faktum att jag verkar röra till det i lägenheten istället 😂
Hoppas du får en fin midsommar!

Markattan sa...

De där göteborgslägenheterna... Finns det en rät vinkel?
Minns när jag kom hem till Slottsskogsgatan med "julspriten" och Jehovas stog utanför dörren. Låste upp, ställde påsarna i hallen, de vält och rullade in i köket, över tröskeln, och vips var jehovas-tanterna borta.
Man ska icke förakta en sned lya.

Glad midsommar ♥️

Markattan

Botant sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Botant sa...

Kan man inte dra ut garderoben lite o sätta krok där o litet dammtak. O förvara det halvrena hängades där. Ofta krävs mer utrymme upptill än nertill på hängades plagg

Tigerlilja sa...

Min pappa, som var en händig man, sade att hus sätter sig mest de första hundra åren. Kanske är ditt hus nästan klart med den processen?

DDT sa...

Markattan - landshövdingehus byggda på lera, nej det finns nog inga sådana med räta vinklar. Men jag tror inte att en flaska skulle rulla genom hela lägenheten här… men en bit. Fast kan det skrämma bort jehovas vittnen så kan jag leva med lite lutning.
Hoppas att du haft en fin midsommar!

Botant - jag börjar luta åt den lösningen. Och dammats, det vill jag ha överallt!

Tigerlilja - skönt! Då ska det värsta vara gjort. För de här husen är nog runt 100 år nu. Jag tar din pappas ord till hjärtat, för när det gäller torpet hoppas jag verkligen inte att det tänker sätta sig mer. Då välter det nog.

DDT sa...

Till botant en gång till - Det är ju förstås DAMMTAK jag vill ha överallt. Men det trodde tydligen inte autocorrect. Jag vet visserligen inte vad dammtak är, men jag känner att jag vill ha det. Måste ha det. Skulle gärna installera sådant som skydd för vissa delar av min hjärna - för den verkar hålla på att damma ihop.

Agneta sa...

Vad glad jag är att du finns kvar i bloggvärlden. Så många som slutat sedan jag slutade. Eller tog paus. Eller vad jag nu gjort. (Vet ju inte ännu om bloggandet är min grej längre. Vet inte om jag är tillbaka eller bara gör lite taffliga försök.)

Men du är så himla bra på att blogga! Ville bara säga det. :)