tisdag 14 juni 2022

Jaha, det här gick ju bra

Jag är värdelös på shopping. Plus, nu för tiden, ganska snål eftersom jag insett värdet av att faktiskt ha lite dra-åt-helvete-kapital. Men i samband med flytten kände jag att det var dags att unna mig något.

Jaha, men vad skulle jag köpa då? 

En praktiskt lagd människa hade kanske börjat med det mest akuta som faktiskt saknas i lägenheten. Som soffa och tv-bänk. Men vad gör jag? Köper svindyra sängkläder, för att de matchar färgen på väggarna. Att jag redan har en halvmeterhög trave sköna (men obegripligt fula) påslakan valde jag att ignorera.

Unna sig var det!

Som 2:ans sandpapper, men blommiga.

Så nu har jag nya sängkläder. I linne. 

Nu är frågan: hur många gånger kommer jag att behöva tvätta de här lakanen innan de slutar fungera som nattlig peeling?

Det är helt okej att skratta skadeglatt åt detta. 

13 kommentarer:

Botant sa...

Jag ogillar av princip allt sköljmedel, tja möjligen tar jag lite grann i håret ibland när det är för risigt. Eller försöker töja tighta koftor med det....behövs ibland. Aldrig i diskmaskin usch så äckligt. Men ibland påstår nån att sköljmedel skall göra vissa tyger mjukare, jag vet faktiskt inte för jag provar sällan. För övrigt försöker jag mest vara snäll mot mej själv numera och satsar på ombonade bäddkläder mjuka i färger jag trivs med. Blir aningen gladare när jag är trött på kvällen. Vilande verkar uppta alltmer av min tid

Botant sa...

Jag borde lägga till följande: Undrar om hårsköljning på linne är effektivare än vanligt sköljmedel, blev lite nyfiken.... Det var säkert ett bra köp.Soffköpet kommer när du känner dig mogen att ta beslut om hur du vill sitta

Anonym sa...

Jag har lärt mig att sköljmedel innehaller mikroplaster, och inte för att jag vet vad det är, men det later inget bra, och tro mig. Sen jag slutade med sköljmedel har jag inte märkt nagon skillnad pa vare sig kläder eller lakan.

Angaende ditt val av nya sängkläder kan jag konstatera att vi har olika smak, men jag har ocksa färgade fast mer i rosa/lila/bla/svart. Och mina är mjuka och goa, trots tvättade bara med vanligt medel. Fast det klart, de är inte precis nya förstas.

Sov gott, och gläd dig at att alla kvalster kan götta sig.

Annika

Markattan sa...

Snyggt och peelande samtidigt. Praktiskt.

Jag har gått över till vita, mjuka hotell-sängkläder som har återgått till "hål" vilket underlättar bäddandet.

Markattan

nillas liv på pinnen sa...

Nattlig peeling låter ju ändå bra. Tänk att vakna upp mjuk som en barnrumpa på mornarna, utan att man behövt anstränga sig. Låter som en affärsidé du kan utveckla och ta patent på!

Botant sa...

Mangla gjorde man förr

DDT sa...

Botant - sköljmedel i håret? Funkar det? På handdukar fungerar det, men jag brukar aldrig använda det.

Annika - rosa/lila/blå/svart? Det låter som sent 80-tal. Då måste de ju vara underbart mjuka och sköna! Jag har ett par i grönt/orange/vitt som nog är från 70-talet och mjukare och mysigare finns inte. Men de är ju fula nog att skrämma kor i sken.
Jag ska försöka glädja mig åt att mina kvalster åtminstone kommer att ha väldigt fin hy.

Markattan - det är ju aldrig fel med vitt. Det funkar till allt. Mmmm mjuka hotell-sängkläder. Det finns ju uppenbarligen en anledning till att sådana inte är av 100 % linne.

Nilla - utmärkt idé. Jag är jättetrött på att jobba och helt redo att tjäna pengar på människors fåfänga strävan efter mjuk hud. Det är ju inte som att jag inte gjort det förut.

Botant - vi har en stenmangel i huset, men jag är livrädd för den. Ser ju grymt läskig och fullständigt livsfarlig ut.

Anonym sa...

Haha, du kan nog ha rätt ang färgvalet, jag är 60-talist, och uppenbarligen finns det nagot kvar där. F.ö. är min lägenhet i vitt/gratt/svart med färgglada tavlor pa väggarna.

Jag menade att kvalstren far mycket att tugga pa när du ligger och gnider dig i dina sträva lakan.

Min farmor hade en stenmangel, hon jobbade som manglerska i sin ungdom pa Apelvikens sanatorium i Varberg. Numera är det väl ett spa, där man far betala multum för att bada i tang som förr var alldeles gratis i havet utanför.

Annika

DDT sa...

Annika - Aha, du menar så. Japp, mina kvalster kan skatta sig lyckliga och äta sig proppmätta varje dag. Grattis till dem! Hoppas att de inte blir feta och lata. Man vill ju att de ska sköta sitt jobb. Tror jag? Eller vill man inte det, kanske. Jag kan uppenbarligen ingenting om kvalster.
Manglerska? Det låter som ett jättetungt jobb. Och farligt. För övrigt har jag blivit inbäddad i tång i Varberg. Det var en bisarr upplevelse.

Elisabet Sandberg sa...

Snyggt! Jag ÄLSKAR sträva sängkläder!!! Skönaste som finns att sova i. Men svårt att hitta i affärerna. Sist jag skulle shoppa lakan blev jag nästan idiotförklarad av expediten. "Vadå strävt menar du? Du är ju jättekonstig" :D

DDT sa...

Elisabet - Du gillar sträva sängkläder? Då kan jag verkligen rekommendera hellinne. Själv planerar jag att aldrig köpa några fler påslakan i hela mitt liv. Nu får det räcka.
För övrigt vill jag så klart inte idiotförklara dig - men liiite konstig är du allt. Men du har säkert jättefin hy :-D

Botant sa...

Menade förstår balsam som jag lantligt kallar för hårskölj. Stenmangeln i bostadsrätt från femtiotal var jag också rädd för. Trots att jag i tonåren sommarjobbat som manglerska! Men det var ett Hanna-från-Arlöv-tvätteri och ungefär på den tiden. Det som var tungt var att lyfta stora blöta tyg och mata in dom i stora elmangeln. Milde tid vilket hantverk det var, två pers vek tygsjoket Finns nog manglerskor även till nutida hotellsängkläder fast kanske man har lyftarmar, vikarmar o annat mekaniskt som mest övervakas.Tror inte man manglar utomlands, snarare importerar man manglerskor.

DDT sa...

Aha, balsam. Då förstår jag bättre. Tyckte det lät lite drastiskt med sköljmedel i håret. :-)