tisdag 21 juni 2022

Lite överambitiöst kanske

Ära vare Gud i höjden - detta har jag gjort i slöjden. Eller i ladan om vi nu ska vara ärliga. 

 En typ blomlåda och en ställning för mina luktärter att klättra på. 

Nu vore det ju rätt trevligt om de eländiga blommorna kunde tänka sig att växa lite också. Annars kommer de där pinnarna och snörena se väldigt fåniga ut.

Min framgång med att odla blommor kan hittills bara mäta sig med min förmåga att odla majs. På sju eller åtta års försök har mina plantor producerat en (1) majskolv. Som var angripen av något slags larver så att den ändå hamnade i komposten.

Men hoppet är ju det sista som lämnar människan sägs det. Så på't igen!

5 kommentarer:

Markattan sa...

Wow vad fint. Luktärter gillar mycket näring. Jag håller tummarna! Jag lyckas aldrig med dem så lyssna inte på mig 🙄

Markattan

DDT sa...

Vill de ha näring? Ok, tack för tipset. Då ska de få lakvatten från min bokashi. Enligt internet ska det vara motsvarigheten till flytande guld - men hittills har jag inte sett några bevis.

Markattan sa...

Hade en granntant som alltid hällde utspätt morgonkiss på sina och hon hade världens finaste luktärter som blommade och blommade och blommade. De doftade naturligtvis också ljuvligt.

Markattan

Botant sa...

Ärtväxter lär plocka kväve ur luften och har bakterier i sina rötter. Hur bakterierna kommer in i en krukjord har jag ingen aning om. Jag antar att allt det andra som behövs som fosfat kalium o ev kalk det plockar dom inte ur luften.Och sen måste dom väl ha lite lagom luft ner till sina rötter för att hitta kvävet Jag måste sätta lite gröna ärter och odla ärtgroddar. Det är gott o lättlagat. Naturligtvis borde jag göra en fin ställning men jag är bara så trött så jag får se vad jag orkar

DDT sa...

markattan - guldvatten ska vara bra till det mesta. Men eftersom jag fortfarande äter mediciner så känns det lite onaturligt. Fast å andra sidan ska jag ju inte äta luktärtorna. Och de står i kruka. Vi får se, tar de sig inte så...

botant - det är jobbigare än man tror att göra ställningar för sina ärtor. Faktiskt är varje liten grej som man fixar med i trädgården betydligt jobbigare än det ser ut. Köp lågväxande ärtor så slipper du ställningarna. Det ska jag prova nästa gång jag odlar vanliga ärtor.