tisdag 28 juni 2022

Nyskördat

För första gången på 10 år har mina rabarber faktiskt producerat mer än 2-3 klena bleka stjälkar. (Alla som hävdar att man inte kan misslyckas med rabarber har fel. Väldigt, väldigt fel!)

Då måste man ju göra något med den. Efter moget övervägande valde jag att göra sprit!

Frukt och sprit i dålig belysning

Rabarber, gin och socker ska tydligen bli gott om man låter det stå i ett antal veckor. Det ser ju inte så lockande ut hittills, men jag tror att det är lysrörets fel. För kolla bara...

Frukt och sprit i bra belysning

Nu har jag en månad på mig att skaffa snygga glas, is och en lampa som inte ger allt en smutsgul nyans. Sedan ska det minsann drickas GT med rabarbersmak. 

Återkommer med betyg på detta.

12 kommentarer:

Tigerlilja sa...

Önskar dig all lycka med det där projektet. Tyvärr anser jag att gin är mest lämpat för utvärtes bruk, typ, men rabarbern (och sockret) kanske förbättrar det hela.

DDT sa...

Tigerlilja - jag har en känsla av att gin är en sådan smak som man antingen verkligen gillar eller avskyr. Hör du till den senare gruppen tror jag faktiskt inte att det hjälper hur mycket socker och rabarber man trycker i. Men som tur är finns det ju en massa andra goda saker att dricka. Hur ställer du dig förresten till enbärsdricka? Är det också svårdrucket? Jag gillar det, men vet många som inte gillar det alls.

Tigerlilja sa...

Nej, det är ok. Fast min mamma hittade i tidens begynnelse ett recept på 'finskt mjöd', som hon rörde ihop och nästa gång min pappa erbjöd min kusin dricka, så sade han skeptiskt 'är det sånt där mjöd?' och vid nekande besked tackade han ja. Det var det, om jag minns rätt, rentav enkvistar i.

Botant sa...

Lycka till! Jag tycker inte rabarber är gott till nåt! Trots att jag som barn åt rå rabarber doppad i socker. Eller kanske därför. Skulle aldrig ha odlats av nån om man bott där frukt växer året om.

Markattan sa...

Men du va! Nu kan ju mina fyra rababerplantor komma till nytta.
Tack för tips!

Markattan

DDT sa...

tigerlilja - enkvistar i mjödet? Det låter intensivt. Jag har rökt kött med enris en gång, men det gav så mycket smak att att det nästan blev oätligt.

botant - Jag tror att jag gillar alla inhemska frukter och bär. Däremot finns det ganska mycket exotisk frukt som jag har svårt för. De smakar diskmedel för mig.

markattan - gör det! Fast jag kan ju inte garantera att det blir gott. Kanske står vi här i mitten av juli med något som smakar helt avskyvärt. Det blir ju spännande.

Anonym sa...

Ar det hemkört?

Annika

Botant sa...

Jag är nog lite arg på min mamma som tillät oss att sabba tänder o särskilt med nåt så äcklig, både surt o rent socker. Man kan ju lite syrligt påstå frukt är det minsann inte, trots att även underbara Clara har bakat med dom.(Fast hon bakar med andra konstiga bär tror jag). Jag känner att jag är ute på tunn is, ensam i mitt hat. Det trevligaste jag läst om dom vara ett engelskt tips att odla i mörker, grann kruka eller upp o nervänd spann är en smaksak. Men då skall dom usla stjälkarna bli mildare, mjällare o rentav nyttigare med mindre oxalsyra

DDT sa...

Annika - Nej, det ser bara ut så. Denna gin har jag minsann inhandlat på Systembolaget. Jag är för gammal för hemkört. Vet inte ens var man får tag i sådant nu för tiden.

Botant - Du är inte ensam om att ogilla rabarber. Jag känner flera som tycker precis som du. Min pappa till exempel. Han är en högljudd motståndare.

@enga sa...

Jag älskar rabarber! Har testat att göra rabarbersnaps till kräftorna ett år. Det behöver jag inte göra om. Inte för att det egentligen blev äckligt, men den söta snapsen hade passat bättre till nåt med vaniljsås än salta dillkokta kräftor. :) Förra sommaren nördade jag in på rabarbersyrup till både gindrinkar eller "bara" cava, vilket blev ganska sött pch väldigt gott. Rabarber och gin är en kombo jag tror mycket på! Ska nog våga mig på att testa. Tack för tips!

DDT sa...

Gör det. Jag körde något recept från BBC Food. Eller recept, det är rabarber, socker och gin.

Agneta sa...

Jag tvivlar på att folk faktiskt lyckas med rabarber ... :)