torsdag 3 april 2014

Lögn och förbannad dikt

Den där joggingmanualen är full av lögner.

De hävdar till exempel att det ska finnas ett tempo som kallas "lätt löpning" som ska kännas "trevligt" och innebära "prattempo".
Say what?!

Det finns ingenting lätt med löpning.
Och absolut ingenting trevligt.

Och prata...
Hahahaha!
Det är bara med ren viljekraft jag lyckas hålla kvar lungorna i kroppen.
Prata finns inte på kartan.
Och det är inte så att jag kan sänka tempot, heller.
Jag har fan knappt styrfart.
Blir det långsammare så står jag still.

Nästa vecka är det meningen att jag ska springa dubbelt så länge.
Det blir nog kul.

7 kommentarer:

aino sa...

jojo, känner igen det där… prata och spotta ut lungorna, typ. men varför inte prova hiit-träning istället? då behöver du bara springa 20 sek några gånger med gång mellan, intervallträning alltså. men det går inte att prata då heller, men lungorna håller sig nästan kvar i kroppen.
och visst kan man skratta åt klädtipsen för trädgården i tidningarna. jag använder blåställ. med tröja och leggnings under när det är kallt. och jag har använt den i över tio år, så slitstark är det också.
aino

Fru Venus sa...

Du måste hitta en lång nerförsbacke. Kanske.

Martina sa...

Hahaha, underbart, det känns igen. Att man liksom springer i teorin medan vilken lite ettåring som helst kan krypa förbi en när som helst i verkligheten.

DDT sa...

aino - hiit-träning? Har aldrig hört talas om saken. Men jag hyser något slags förhoppning om att en gång i framtiden kunna springa 2,5 kilometer utan att stanna eller dö. Så jag får väl försöka ett tag till. Men sedan kanske 20 sekundersintervaller kan vara en hit.
Blåställ är för övrigt alltid en hit.

Fru venus - jag skulle behöva en kompis med helikopter som kan släppa av mig på lämpligt berg. För annars måste jag ju ta mig upp först innan jag kan springa ner.

Martina - haha... ja men visst är det bittert. Man svettas och flåsar och blir varvad av pensionärer med stavar.

Singelmamman sa...

Pah! Säger som du, ord som lätt och prata i samma mening som springa är ren och skär bluff!

reneesfotoblogg sa...

Om du bara avslöjar vilken runda du tar så kan jag stå där och heja på dig (läs hoppa fram och gallskrika) så går det säkert lite lättare. Stå förresten, nä jag tar med en fällstol. God Helg bland spindlar, sorkar, möss, gråsuggor och annat trevligt som oftast håller till i gamla hus. Som att inte jag skulle veta, mitt hus är byggt 1856.

DDT sa...

singelmamman - den enda sanningsenliga kombinationen jag kan komma på är mening: Det är lätt att råka ramla omkull när man springer.

renee - åh, en hejaklack! Det vore skrämmande. Fast lite festligt.