torsdag 26 mars 2020

Drömmar

Lugn, bara lugn. Jag tänker inte berätta vad jag har drömt i natt.

Jag syftar på det paket av orealistiska fantasier som landade i min brevlåda idag.
Fatta vad mycket goda grejer jag kommer att vara i stort sett självförsörjande på lagom till sensommaren.

Eller, alltså. Vad mycket gott jag kommer att bjuda traktens sorkar på i år.
Och de ska ju tydligen också leva.

Men just nu är det flera månader kvar tills jag bittert måste konstatera att mina odlingar mest består av ogräs och insektsangripna fulrötter.

För i år kommer det ju att växa så det knakar.
Och jag kommer att skrida omkring i Lantlivskläder (typ angorakofta och lång kjol) och plocka späda godsaker till kvällens middag, utan att få med mig tolv fästingar, tre tistlar och grannens katt när jag går in. Fåglarna kommer att kvittra och någon har uppfunnit ett myggmedel som faktiskt fungerar.
Vad fint det ska bli.

Vid närmare eftertanke kunde jag lika gärna skrivit om mina nattliga drömmar. De är ungefär lika realistiska. De innehåller fler korridorer bara.

Någon annan som har trevliga planer för sommaren?

4 kommentarer:

Markattan sa...

Om du har sork kan du försöka skrämma bort dem från odlingen genom att gräva ner ansjovis, det gillar de inte och sticker någon annanstans.

Aerius kan man få på recept av distriktssköterska. Man tar en munsönderfallande tablett per dag och myggen är inte lika sugna på just ditt blod längre.

Varsågod för tips
Markattan

DDT sa...

Mycket, mycket bra tips. Ska prova båda.
Att sorkar flyr av ansjovis får mig faktiskt att gilla dem lite mer än förut. Helt plötsligt känns det som om vi har något gemensamt.

Tigerlilja sa...

I det där trädgårdsprogrammet häromkvällen hade dom också problem med sorkar (vem har inte om man nu odlar) och då tipsade dom om att man kan dutta ner snäckskalskross vid det planterade. Det lär sorkarna tycka är obehagligt, dom skär sig i munnen. Ja, inte vet jag.

DDT sa...

Jag är helt för att sabba sorkarnas måltider med krossade snäckskal. Jag är beredd att spela norsk dödsmetall i trädgården om det kan tänkas hjälpa. Jag är närapå desperat.