måndag 6 december 2010

1 - Jag, mitt favoritämne

Vi har redan konstaterat att jag är fet, lat och medelålders.
Men mer då?
Vad döljer sig bakom det gråa tantskalet?

Inte mycket faktiskt.
Inga stormande passioner. (Om vi bortser ifrån den för bacon då, alltså)
Inget lysande intellekt. (Hahahahaha... bara tanken!)
Ingen social begåvning (Allvarligt, jag tror att jag var 25 innan jag förstod att frågan "Hur är det?" helst inte skulle besvaras med en femminuters monolog om allt som var fel i mitt liv.)

När jag växte upp var jag omväxlande söt, ful och direkt grotesk (perioden innan de fick bukt med mitt underbett.) Ena året var jag pytteliten, nästa år var jag plötsligt längst i klassen. Ena terminen blev jag jagad av pojkar som ville pussa mig, nästa termin var det bara hunden som fortfarande ville pussas. Denna utseendeförvirring gjorde mig aningen osäker och klart ovillig att spegla mig på morgonen. När pendeln till slut stannade på helt medelmåttig kände jag mig ändå ganska nöjd. Det kunde ha varit så mycket värre.

Jag drömmer fortfarande om att arbeta med djur, mat, växter, konst eller hantverk. Trots alla uppenbara bevis på motsatsen så inbillar jag mig fortfarande att jag någon gång ska upptäcka att jag faktiskt är bra på något. Hittills har jag bara mött bistra besvikelser på den fronten.

Lat är kanske ändå ordet som beskriver mig bäst.
Nu orkar jag till exempel inte skriva mer.
Jag vill se på tv.

4 kommentarer:

Agneta sa...

Vad gnäller du för!? Du är en väldigt bra skribent! Ge ut en bok för sjutton!

Mångmamma sa...

Jag vet vad du är bra på......!!!
Att gnälla underhållande!
Samt din förmåga att driva hejdlöst med dig själv!
Få bloggar är så gnöligt skojiga som din, håller med "stort och smått" - skriv en bok!
Och dedikera den gärna till mig.

Singelmamman sa...

Hahahaha! Min sömnbrist tillskriver jag dig, kommer att skratta natten lång, men det gör inget. Inatt, nu, men imorgon antar jag att det gör ngt.

DDT sa...

stort och smått - tack snälla du. Men du missar en sak. Om jag inte får gnälla är jag ingen skribent över huvud taget...

mångmamma - ni är ju alldeles fantastiskt rara. Men en hel bok med gnäll...? Jag tror att det är som med sesamolja. Tre droppar räcker.

singelmamman - går du på droger? Och i så fall vilka? Jag vill också upptäcka det roliga.