måndag 14 augusti 2017

Sura listan

Ok, nu känner jag att jag har varit tillräcklig positiv för ett tag. Vill ju inte gärna förvandlas till Pollyanna här. Så då är det ju alldeles perfekt att sno en lista av UnderbaraClara och gnälla loss över saker jag inte gillar.

Det obehagligaste jag vet: Att ha älgflugor på huden, under kläderna eller (allra värst) i håret. Dessa äckliga krälande flugor är nästan omöjliga att slå ihjäl. Man får skrapa av dem med naglarna. Och så bits de och ger äckliga kliande sår. Att de påminner om spindlar gör inte saken det minsta lilla bättre.

Absolut inte min killtyp: Persbrandt. Begåvade män med diverse problem, som tycks bli förlåtna hur svinigt de än beter sig för att de är plågade konstnärssjälar. Herregud, vad jag inte orkar med sådant.

Äckligaste mat jag vet: Det otäckaste jag någonsin försökt äta är kall avokadosoppa med räkor. Vilket troligtvis beror på att jag hatar avokado. Konsistensen är slemmig och det smakar härsket fett. Världens värsta grönsak!

Blir arg på: Människor som pratar med mat i munnen. Det låtsas jag förstås inte om eftersom jag är en någorlunda väluppfostrad människa. Men inombords skriker jag Sluta prata! Stäng munnen! Svälj!
I jämförelse med alla idioter som verkligen beter sig illa är detta naturligtvis en bagatell. Det är betydligt värre att vara rasistisk, sexistisk och allmänt dum i huvudet än att ha dåligt bordsskick. Men det är inte lika kul att gnälla om.

Sämsta bok jag läst: Troligtvis något av Clive Cussler. Inte nog med att intrigerna är tillkrånglade och att huvudpersonerna listar ut otroliga historiska händelser utifrån rena fantasier, de kvinnor som är med ägnar dessutom orimligt mycket tid åt att kasta med håret. Det räcker aldrig med att de är några av världens främsta experter på yada-yada-något- historiskt. Nej, de måste naturligtvis även vara snygga och kasta med håret. För det är tydligen sådant som kvinnor ägnar sig åt.

Något som får mig att byta radiokanal: Vanliga människor som ringer in och tycker idiotiska saker. Jag kan inte lyssna på sådant, för då tappar jag tron på mänskligheten.

Sist jag ville ta till knytnävarna: Nu har jag ju temperament som en sengångare, så det händer verkligen inte ofta att jag blir arg på det viset. Men när folk riskerar mitt och andras liv ute i trafiken eftersom de absolut inte kan vänta 300 meter med att köra om, eller kör alldeles för fort och skryter om det, eller kör bil trots att de har druckit… då får jag lust att leta upp dem och ge dem stryk med en knippe startkablar.

Sämsta serie jag nyligen sett: Morden i Midsomer. Fast jag älskar den! Mördaren är alltid någon som knappt är med i några scener alls och som verkar fullständigt oskyldig. Folk mördas på de mest absurda och löjliga sätt (fallande skåp som mordvapen är nog min favorit) och alla verkar orimligt intresserade av sådant som kaninuppfödning, lokala historiesällskap och pajtävlingar. Det är så kasst, men så underbart.

Fulaste plagget jag vet: Singoallablusar och tröjor som ska ramla ned över axlarna. Det är fan inte många som är snygga i det. Jag är absolut inte en av dem. Platåstövlar ligger också högt på listan. Fult, klumpigt och skrämmande. Jag är alltid rädd att människor ska ramla och bryta något när de stapplar fram i sådana.

Äckligaste drycken: Äggtoddy. Både med och utan sprit. Jag får kväljningar bara jag tänker på att dricka rå äggula med socker. Hur kan det ens vara tillåtet?

Sämsta karaktären i en film eller TV-serie: Hulken. Jaha, du blir stor, grön och dum, gång på gång, på gång, på gång… Det var inte roligt ens första gången.

Det skriker jag när jag blir arg: Helvetes satans jäääävlar.

11 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Tack för påminnelsen om listan - tänkte, när jag såg den hos Underbara att jag också skulle ... men minnet är så himla o-bra.
Kunde nästan ha kopierat din lista, men hur kul hade det varit - så jag hittade egna svar ;) Visade sig att jag hade många svars-alternativ på alla "frågor". Vad säger det om mig? Svara inte på det!

Men jag hade gärna skrivit Persbrandt. Egentligen har jag nog det ;) men med fler ord ;)

Småländskan sa...

Här gäller det att läsa på för att tycka!
Älgflugor: Jag hatar dem. De jäklarna är en anledning att jag drar mig för att kolla efter kantareller, de och de där små jäkla fästingarna.
Persbrandt: Jodå, eller nja jag gillar honom faktiskt. Som skådis! Annars har jag ingen aning.
Äckligaste mat? Vet inte om jag tycker nåt är äckligt direkt. Kanske mera åt gillarintesåmyckethållet: Pölsa!
Blir arg på: Håller med ovanstående talare, men kanske mera de som spelar "allan", besserwissarna, som när de blir överbevisade inte kan erkänna.
Sämsta bok: Ingen aning! Läser, läser och läser ca 3 böcker/v. De flesta jättebra, de som är mindre bra minns jag inte.
Radiokanaler: Har mest lokalradion på här och kan få hjärnblödning av de så kallade "roliga inslagen" och att de sitter där och snackar som de vore hemma vid middagsbordet. Annars lyssnar jag direkt eller efteråt på P1:s "Sommar". Magda Gad, jag säger bara Magda Gad. Nästa stora journalistpristagare hoppas jag.
Knytnävarna: Vet inte, men kanske när jag titt som tätt blir irro på att folk inte kan hålla sig på rätt sida på cykel- och gångbanor. STORA markeringar med cykel- och gångtrafikantsymboler, men vad fan hjälper det.
Serier: Ingen aning.
Fulaste plaggen: de där nedhasade brallorna där halva (och ibland hela) rumpan syns.
Drycken: Vet inte. Jag gillar vanligt kranvatten med lite lime eller citron i. Annars är rödvin inte helt hel.
Sämsta karaktären: heller ingen aning. Kollar sällan serier.
Det skriker jag: Ja men för saaatan...i helvetee, alltså...

tigerliljan sa...

Eftersom jag noga räknat borde ta det nya namnet 'The Grumpy Lady', så kan jag bara instämma i det mesta, frånsett att jag gillar (mogen) avocado och inte har läst den usle författaren, Och nu kommer jag absolut inte att göra det.

Markattan sa...

Man ska passa sig jävligt noga för att bli pollyannakäck och om man bortser från avocado så skulle min lista se likadan ut som din.

Markattan

DDT sa...

eva - jamen det är ju jättesvårt att bara välja en sak man ogillar i varje kategori. Nu fick jag ju inte med vaniljyoghurt till exempel. Och det är ju jätteäckligt.

småländskan - vi är ju ganska överens om en hel massa saker. Utom kanske pölsan. Jag har aldrig ätit pölsa så jag vet inte vad det smakar. Kanske är det min favoriträtt?

tigerliljan - jag vet att jag är ganska ensam om att avsky avokado. Det är okej att ni inte gör det. Då kan ni äta upp den så att jag slipper. Perfekt arbetsfördelning. Och nej. Bry dig inte om att läsa Clive Cussler om det finns något alternativ. Men står du där med bara en Cussler-bok och Sverigedemokraternas partiprogram att välja på, så rekommenderar jag ändå det historiska svamlet och hårviftandet. Det är vettigare i jämförelse.

markattan - Du också? Ja det är klart att du gillar avokado. Det gör alla. Och pollyanna är verkligen inte min rollmodell i vanliga fall, men just nu känns det som om jag måste övertyga folk om att jag mår bra så ofta att jag långsamt håller på att förvandlas till en positivitetskonsult.

Markattan sa...

Men om man byter ut Pollyanna mot Jävlarannam så går det nog lika bra.

Markattan ❤

DDT sa...

Det är nog en bra idé. Det ligger i alla fall lite närmare min personlighet. Även om det snarare är seg uthållighet än någon direkt styrka.

Smultronblomman sa...

Håller med dig om Persbrant. En, i mina ögon, uppblåst fjant.
Avokado soppa har jag inte testat. För mig är nog njure det vidrigaste jag smakat hittills. Klår surströmming lätt.
Älgflugor har jag nog aldrig upplevt. Dock har jag utvecklat allergi mot myggstick. Utvecklar stora bölder med blåsor, som brister och varar sig.
Singoallablusar är inte snyggt. Platåatövlar inte heller. Män, som har brallorna på "halv stång", borde steglas. Tillsammans med de som tuggar med öppen mun. Det finns en nationalitet, som inte har samma bordsskick som oss. De har jag stött på i matsalar på universitetssjukhus. Der kan inte vara individberoende eftersom jag sett samma beteende på olika ställen. Man tar hela köttbiten på gaffeln. "Gnager" av en tugga och glafsa sedan högljutt. Bra om man vill hålla egna aptiten nere.
Sämsta bok - något av Nora Roberts. Har du läst en, har du läst alla.!

Susanne ❤️ sa...

Kul att läsa lite mer om dig perfekt lista som jag nu också läst hos BP och eva ska försöka få till min idag då jag har internet ;)
Tackar för att du delar
haha och du mat i munnen när man pratar uäck mår illa vid tanken och förstår inte varför denna brådska att prata och visa allt man har i munnen.. perfekt att få fram haha
KRAMISAR

Humlan sa...

Nämen här är du ju! Jag tappade bord dig och de flesta andra bloggar någon gång när jag slutade blogga själv och när de slutade med Reader (eller vad den hette) som höll reda på när bloggarna uppdaterades. Sedan har jag smugit igång med några få bloggar som jag läser, men dig hade jag gömt under en flik i ett helt annat ämne (och hur många bokmärken jag har sparade ska vi inte ens tänka på) och hittade först i dag. Trevligt att läsa dig igen, mindre roligt att läsa om din sommar och vad du har drabbats av. Nu hoppas jag att behandlingen och turen ska få bort alla ev rester och spår, så du får fira julen i ny, spännande, egen frisyr.
Det där med att klippa sin egen frisyr, som de gör i filmer, har jag också funderat över. Jag skulle också ha provat om jag hade varit i din situation. Nu är jag lyckligtvis inte det.
Och hur mycket jag än gillar avakado, så kan jag inte tänka mig att kall avakadosoppa skulle vara gott!

DDT sa...

smultronblomman - jag har aldrig ätit njure och efter din kommentar här blev jag knappast sugen på att prova heller. Jag har inte tänkt på att människor från vissa länder eller världsdelar äter på vissa sätt. Men det är ju logiskt. Hur man äter, oavsett om det är med bestick, pinnar, bröd eller salladsblad, är ju något man lär sig som liten och det är svårt att lära om. Alla som sett mig försöka äta med pinnar skulle nicka allvarligt här. (Katastrof!)
Och när jag tänker efter - amerikaner hanterar ju ofta bestick på ett sätt jag tycker ser barnsligt ut. Vilket förstås är rätt i deras ögon.
Och Nora Roberts... håller med till punkt och pricka.

Gems - Då ska jag gå och kolla in din lista. Det är alltid kul att få tips på fler saker att ogilla.

humlan - välkommen tillbaka! Ja, det ska bli spännande att se vad jag får för frisyr i julklapp. Hoppas en fin. Jag tycker att jag förtjänar det eftersom håret började falla av just på min födelsedag. Vilket kan vara den sämsta present jag någonsin fått.
Vad gäller spontanklippning. Ta mitt varnande exempel till hjärtat. Gör det inte! Om du inte är ett oförlöst frisyrgeni och dessutom har ett par extra armar som råkar sitta på ryggen. Då kan du förstås testa.