lördag 12 augusti 2017

Bra grej ändå

En amerikansk bekant i samma ålder som jag har också fått bröstcancer. Lyckosamt nog arbetar hon på ett av landets bästa cancersjukhus. Hon har ett bra jobb och sjukförsäkring via sitt arbete. 

Men. När hon hade hunnit lika långt i sin behandling som jag har gjort nu (inte så värst långt) hade hon och hennes familj redan tvingats lägga ut 15.000 dollar. 
Fatta vad mycket pengar!

När jag hade betalat 1.100 kronor fick jag frikort. (Vad kan det vara i dollar? 135 kanske.) Jag har inte brytt mig om att nämna detta för henne. Det känns inte snällt. De fick yrsel och blodtrycksfall redan när de förstod att det faktiskt var sant att universitetsutbildning var gratis i Sverige. Man behöver ju inte gnugga in det. 

Det där med att betala skatt är inte bara dumt. Fast jag kommer fan aldrig att gilla att deklarera. 

7 kommentarer:

Markattan sa...

Ja när svåra sjukdomar drabbar så är skatten något att vara tacksam över. Och när man vill plugga. Att deklarera är ju inte jättekul även om det går rätt snabbt för en vanlig löneslav.

Markattan

Småländskan sa...

Håller med! Inte helt fel att skatta. Flera jag träffat utomlands är förvånade att våra skolelever får gratis lunch. Tydligen mycket unikt. Ja, ja, gratis och gratis, såklart vi skattar för det, men ändå. Jag är otroligt tacksam att få leva i denna del av världen.
Avskyr när vissa "kända" f.d. journalister, gnäller i spalterna om hur hemskt det är med den lilla pension de har. Javisst, men sälj då ett av husen i Spanien eller här hemma. Jag är pensionär, men jag klagar inte. Kan jag åka utomlands, unna mig god mat och dryck, bo vettigt, ja då finns ingen anledning att klaga.

Smultronblomman sa...

Jag tror många inte inser hur bra vi har det. Jag betalar gärna skatt Och vetat det finns ett skyddsnät om jag blir sjuk.

September sa...

Håller med! Att betala skatt är inte dumt på något vis. Blir man exempelvis sjuk räcker det baske mig med att oroa sig för hälsan. Hemskt om man skulle behöva oroa sig för ekonomin också.

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Ja, fasiken vad glad jag är att jag bor i Sverige. Tänker på allt som sonen har fått. Verkligen FÅTT. Finns ju mycket som behöver styras upp, men det änd på många sätt ett fantastiskt land vi bor i. Jag betalar gärna skatt.

christel sa...

Som cancerpatient är jag helt för att betala skatt. Jösses vilken bra behandling jag fått. Jag har ju faktiskt överlevt än.... inte illa.

DDT sa...

Markattan - det går snabbt att deklarera även för mig. Jag skriver på pappret och skickar det till vår bokföringsfirma så fyller de i allt. Men det är ångestfyllt ändå. Jag är alltid orolig för att något ska bli fel.

småländskan - visst finns det folk som har anledning att gnälla över låga pensioner. Men utlandssvenskar som gnäller över pensioner och skatter borde bara skämmas.

smultronblomman - det lustiga är att de amerikaner jag känner också betalar mycket i skatt. Skillnaden är att deras pengar går till andra saker. Som en gigantisk militärbudget och sådana festliga saker.

september - Precis. Tänk att behöva bli skuldsatt för livet bara för att du råkar bli sjuk.

i will - Exakt! Visst finns det saker som man blir helt galen på att vi lägger pengar på (inköp av rostiga spårvagnar från italien för att ta ett klassiskt göteborgsexempel). Men det mesta pengarna går till är ju faktiskt bra grejer.