fredag 16 november 2018

All spänning jag behöver

Vem behöver hoppa bungyjump (finns sådant ens längre? Alla som ville har väl redan testat och vi övriga normala människor har fortfarande vettigare saker att ägna våra liv åt.) när man kan göra något lika adrenalinframkallande helt gratis?


Jag pratar förstås om att cykla i Göteborg. Så spännande!

Två gånger om dagen tar jag mig helt dödsföraktande igenom detta rondellbygge och varje gång har de hittat på något nytt. Ingen fattar var de ska köra och nya överraskningar väntar varje dag. Igår hamnade en buss på trottoaren och idag var cykelbanan plötsligt för trång för att två cyklar skulle kunna mötas. En fick åka ner i en rabatt. Denna någon visade sig vara jag. Detta eftersom jag helt klart inte var den dominanta cyklisten. Har man tantkorg, noll procent lycrakläder och töntig hjälm flyttar man sig ur vägen när det kommer medelålderskrisande män i sjukt snabba byxor emot en. Det är ren överlevnadsinstinkt. 

Med tanke på stadens normala effektivitet misstänker jag att mitt behov av spänning i tillvaron kommer att vara fullständigt täckt fram till juli nästa år. Men då har de säkert börjat bygga om någon annanstans på min resväg. 

Lucky me. 

6 kommentarer:

Markattan sa...

Bungyjump? Nope! Inte sen jag såg en störta mot marken.
Grattis till att tillhöra gruppen man gärna undviker i Göteborgs trafik!

Markattan

Tigerlilja sa...

Bara jag ser kombinationen cykelskylt och spårvagnsskylt och så dom där rödgula flärparna, så känner jag mig stressad. Jag tycker det är tillräckligt svårt att köra bil i Göteborg, senast i maj och då fick gps:en fnatt och bara tjatade om att jag skulle svänga vänster. Till slut sa jag rätt argt att nu skiter jag i det där och kör som jag tror, och den fortsatte tjata tills jag såg att jag var nästan framme, och då sa den nöjt - 'nu har du sextio meter till målet'. Jo tack, och det berodde bara på att jag ignorerat alla dumma uppmaningar.
Men cykel är utmaning på en helt annan nivå.

DDT sa...

Markattan - på riktigt? Nu mår jag lite illa.
Vill du inte möta mig i trafiken? Nå risken är liten. Jag håller mig till cykelbanor och gårdsgator. Bortsett från den där jäkla rondellen jag måste igenom två gånger om dagen.

Tigerlilja - det är nästan omöjligt att hitta i Göteborg med bil eftersom halva stan är enkelriktad och resten är under ombyggnad. Jag är mycket imponerad av att du kom fram vid första försöket. Min kollega körde fel när hon skulle hem från jobbet förra veckan. Den fil hon brukar ligga i fanns plötsligt inte längre så hon hamnade i en annan stadsdel. Som sagt, spännande

Markattan sa...

Klart jag vill ❤

Markattan

Sparkling sa...

Herregud, fick adrenalinpåslag bara genom att se bilden. På min väg till jobbet är det ett rondellbygge just nu, men det är ju i en relativ småstad. Blir ändå SJUKT stressad av alla pilar och skyltar och VART SKA MAN EGENTLIGEN TA VÄGEN? Hade jag bott i Göteborg så hade jag tagit tjänstledigt tills bygget var klart :D

DDT sa...

Sparkling - I så fall hade du tyvärr fått ta tjänstledigt i 10 år. Göteborg håller på med en total ombyggnad av hela stadens vägnät, med nya tågtunnlar genom leran. Jag kommer vara pensionerad och ha flyttat härifrån innan de är klara. För naturligtvis kommer det inte att ta 10 år...