lördag 10 augusti 2019

Jag visste det

Avokado är tydligen inte bara sjukt äckligt utan också en miljöbov och föremål för organiserad brottslighet. Karteller mördar folk för att få kontroll över denna lönande marknad! 

Nu tänker jag gå omkring och känna mig väldigt mallig och duktig över att jag minsann inte stödjer denna suspekta verksamhet tills någon påminner mig om att det kanske inte är så ansvarsfullt att regelbundet äta sin egen vikt i bacon, heller. (Låt gärna bli att påminna om detta, tack.)

Undrar om man kan odla sin egen avokado? Inte för att jag tänker äta den, men det borde ju finnas en marknad för svenskodlad kartellfri avokado. Det borde ju vara enklare än att odla kokain i alla fall?

Hur det ser ut i mitt växthus nu? Tja, det finns tre tomater som kanske, kanske hinner mogna om det bli en rekordvarm september. Klimatkrisen är min enda chans. 

5 kommentarer:

I will not keep calm and you can fuck off sa...

Och jag läste klimakteriet istället för klimatkrisen. Men tomater i klimakteriet kanske är bra tomater?

Botant sa...

Det är mycket tal om ko-fisar Nu i veckan var det även döda renar. Plötsligt slog mig tanken att renar borde vara idisslare och tillsammans med alla älgar och goda rådjur bidrar dessa på ett negativt sätt. Hm rådjursstek är nog godare än korvkaka. Men jag är faktiskt lite nyfiken på den senare, har inte sett den i Skåne. Jag gillar ju blodpudding o norrlandspölsa och andra mustiga feta o kolhydratrika kötträtter. Sen tror jag att de hade rätt förr, de som snålade med animaliskt till vardags och tog vare på alle bitar utan att bli totalveganer. Har någon sett korvkaka i Skåne ? OBS den måste vara god

Botant sa...

Wikipedia säger Avokado blir ett 20 meter högt städsegrönt träd tål ej frost. Men det är ju populärt att plantera en kärna särskilt uppmanar man barn...se så lätt....!
Nån skåning har bananträd i sitt garage. Som bär frukt. Avokado måste väl börja bära lite frukt redan innan det är 20 m. Förresten hur tusan plockar man dessa ömtåliga ägg så högt ?

nillas liv på pinnen sa...

Om du börjar odla svensk avokado i stor skala kommer du förmodligen bli rik. Jag skulle köpa, i alla fall. Har du provat baconinlindad avokado? Inget för mig, men för dig kanske? Något du skulle kunna ta patent på.

DDT sa...

I Will - röda, varma? Ja, det låter faktiskt som om klimakterietomater borde vara perfekta.

Botant - 20 meter? Wow! Det lär inte få plats i mitt växthus.

Lilian - Google translate lär inte ta jobbet från översättarna än på ett tag... stavar? Jag dööör! De där spamkommentarena kommer att tas bort så fort jag sitter vid en dator igen.

Nilla - varför skulle jag göra något så elakt mot bacon?